Expenses in financial assistance actions from the Union in k-12 education between 2014 and 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n58.20849

Keywords:

financial assistance from the Union in education, federative cooperation in education, K-12 education funding, education funding policies

Abstract

One of the responsibilities of the federal government in the educational sector is to provide technical and financial assistance to the subnational governments in K-12 education. This responsibility is one of the pillars of the federative cooperation in education and the state work to guarantee the rights to education. The aim of the paper is to analyze the evolution of the budgetary execution in the major financial assistance actions from the federal government in K-12 education between 2014 and 2020, a responsibility of the National Fund for Educational Development (FNDE) and the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). It is analyzed the total and per group sums of budgetary actions, as well as the values per enrollment, considering the border-settlings for the Union work in K-12 education: the supplementary and redistributive functions and the goals of warranting quality standard and the equalizing of educational opportunities. In the period, there was a decrease of total resources and in most of the actions, mainly resulting from the fiscal austerity policy imposed by the Amendment N. 95/2016 to the Constitution, which established an expenditure ceiling for the federal primary expenses. The Union supplementation to the Fund for the Development of Basic Education and Appreciation of the Teaching Profession (Fundeb) and the National Program for Support to Student Transportation are the actions with the least decrease in resources within the period. However, there were significant losses in other actions, mainly the voluntary assistance ones.

 

 

Downloads

Author Biography

Nalú Farenzena, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação

References

AMARAL, Nelson Cardoso. Dois anos de desgoverno – os números da desconstrução. A Terra é Redonda, 08 de abril de 2021. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/dois-anos-de-desgoverno-os-numeros-da-desconstrucao/. Acesso: maio de 2021.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 05 out. 1988. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso contínuo.

BRASIL. Lei nº 10.880, de 09 de junho de 2004. Institui o Programa Nacional de Apoio ao Transporte do Escolar - PNATE e o Programa de Apoio aos Sistemas de Ensino para Atendimento à Educação de Jovens e Adultos, dispõe sobre o repasse de recursos financeiros do Programa Brasil Alfabetizado [...].

BRASIL. Lei nº 11.692, de 10 de junho de 2008. Dispõe sobre o Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem [...].

BRASIL. Lei nº. 12.722, de 03 de outubro de 2012. [....] dispõe sobre o apoio financeiro da União aos Municípios e ao Distrito Federal para ampliação da oferta da educação infantil; e dá outras providências.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011- 2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: maio 2021.

BRASIL. Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb), de que trata o art. 212-A da Constituição Federal; revoga dispositivos da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2020/Lei/L14113

.htm. Acesso em: junho 2021.

BRASIL. Medida Provisória nº 1.061, de 09 de agosto de 2021. Institui o Programa Auxílio Brasil e o Programa Alimenta Brasil, e dá outras providências.

CAVALCANTI, Cacilda Rodrigues. Configurações da política de assistência da União para a oferta de educação básica pós golpe de 2016. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 09, n. 19, p. 1-13, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v9-90083.

CAVALCANTI, Cacilda Rodrigues. Tensões federativas no financiamento da educação básica: equidade, qualidade e coordenação federativa na assistência técnica e financeira da União. Belo Horizonte: UFMG, 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Conhecimento e Inclusão Social em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

COALIZÃO Direitos Valem Mais. LDO/LOA 2021 e PEC 188: Piso mínimo emergencial para serviços essenciais, desmonte do Estado pela PEC do Pacto Federativo e necessidade de mudanças urgentes nas regras fiscais. São Paulo, Nota Técnica, set. 2020.

CRUZ, Rosana Evangelista da. Pacto federativo e financiamento da educação: a função supletiva e redistributiva da União – o FNDE em destaque. São Paulo: USP, 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

DWECK, Esther; ROSSI, Pedro; OLIVEIRA, Ana Luíza Matos. Economia pós-pandemia: desmontando os mitos da austeridade fiscal e construindo um novo paradigma econômico. São Paulo: Autonomia Literária, 2020. Disponível em: https://pedrorossi.org/wp-content/uploads/2020/11/Economia-Po%CC%81s-Pandemia-compactado.pdf. Acesso em: jul. 2021.

FARENZENA, N. A assistência financeira da União às políticas educacionais locais. Retratos da Escola, Brasília, v. 6, n. 10, p. 105-117, jan./jun. 2012a.

FARENZENA, N. Relações intergovernamentais nas políticas de educação básica no Brasil: a assistência da União aos governos subnacionais em foco. Revista Uruguaya de Ciencia Política, v. 21, p. 183-202, 2012b.

FARENZENA, N.; MULLER, K. S.; FELIX, N. F. F. Financiamento e oferta da educação infantil no Rio Grande do Sul (2009-2019). In: ROCHA, D. B.; ROYER, H. (Org.). Educação infantil: uma visão multidisciplinar. Porto Alegre: ESGC Publicações; TCE/RS, 2020. p. 177-210.

FINEDUCA. Por que o salário-educação não pode ser fonte da complementação da União ao Fundeb. Manifestação. São Paulo, mar. 2020a. Disponível em: https://fineduca.org.br/

/03/27/por-que-o-salario-educacao-nao-pode-ser-fonte-da-complementacao-da-uniao-ao-fundeb/. Acesso em: 21 maio 2021.

FINEDUCA. Em defesa de novos recursos para a complementação da União ao Fundeb. São Paulo, abr. 2020b. Disponível em: Disponível em: https://fineduca.org.br/2020/04/13/em-defesa-de-novos-recursos-para-complementacao-da-uniao-ao-fundeb/. Acesso: abril de 2021.

FINEDUCA. A política de educação infantil no Brasil: das garantias legais ao financiamento do atendimento público. São Paulo, jul. 2021. Disponível em: https://fineduca.org.br/2021/07/09/a-politica-de-educacao-infantil-no-brasil-das-garantias-legais-ao-financiamento-do-atendimentopublico/. Acesso: agosto de 2021.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Relatório do 3º Ciclo de Monitoramento das Metas do Plano Nacional de Educação – 2020. Brasília: Inep, 2020.

LASCOUMES, Pierre; LE GALÈS, Patrick. Sociologie de l’acion publique. Paris: Armand Colin, 2007.

LUTZ, Diego. Trajetórias do salário-educação (1997-2018) como política de financiamento da educação. Porto Alegre: UFRGS, 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020.

MACHADO, Maria Goreti Farias; FARENZENA, Nalú. Delineamentos normativos da política de financiamento da educação básica brasileira. In: CHAVES, Neusa Batista; Flores, Maria Luíza Rodrigues. Formação de Gestores Escolares para a Educação Básica: avanços, retrocessos e desafios frente aos 20 anos de normatização da gestão democrática na LDBEN. Porto Alegre: Evangraf, Escola de Gestores, 2016, p. 173-190.

MARTINS, Paulo de Sena. O financiamento da educação básica como política pública. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 26, p. 497-514, 2010.

MULLER, Pierre. Les politiques publiques. Paris : PUF, 2006.

O’DONNELL, Guilhermo. Democracia, agencia y estado: teoría com intención comparativa. Buenos Aires, Prometeo Libros, 2010. p. 205.

PINTO, José Marcelino de Rezende. As Esperanças Perdidas da Educação de Jovens e Adultos com o Fundeb. FINEDUCA – Revista de Financiamento da Educação, v. 11, n. 14, p. 1-21, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.22491/2236-5907111438.

PELLANDA, Andressa; CARA, Daniel. Educação na pandemia: oferta e financiamento remotos. In: DWECK, Esther; ROSSI, Pedro; OLIVEIRA, Ana Luíza Matos. Economia pós-pandemia: desmontando os mitos da austeridade fiscal e construindo um novo paradigma econômico. São Paulo: Autonomia Literária, 2020, p. 183-189. Disponível em: https://pedrorossi.org/wp-content/uploads/2020/11/Economia-Po%CC%81s-Pandemia-compactado.pdf. Acesso em: jul. 2021.

ROSSI, Pedro; OLIVEIRA, Ana Luíza Matos de; ARANTES, Flávio; DWECK, Esther. Austeridade fiscal e o financiamento da educação no Brasil. Educ. Soc., Campinas, v.40, e0223456, 2019. DOI: 10.1590/ES0101-73302019223456

THOENIG, Jean-Claude. Politique publique. In : BOUSSAGUET, Laurie; JACQUOT, Sophie ; RAVINET, Pauline. Dictionnaire des politiques publiques. Paris: Sciences Po – Les Presses, 2006, p. 328-335.

Published

2021-09-30

How to Cite

FARENZENA, Nalú. Expenses in financial assistance actions from the Union in k-12 education between 2014 and 2020. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 58, p. e20849, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.20849. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/20849. Acesso em: 7 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê 58 - Financiamento da educação contemporânea: desafios e impasses
Views
  • Abstract 903
  • PDF (Português (Brasil)) 757