Identity and predilection for soccer teams among students of a border school (Brazil-Bolívia)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.21748

Keywords:

border, culture, sport, identity.

Abstract

Like the school, the sports phenomenon adds cultural and identity elements considering the different geographical contexts, that is, sports are also social manifestations of the school plot. The present study investigated how students from different cultures (brazilian-bolivians) portray their national identity and assume a predilection for certain football schedules. The research is qualitative, which a group of individuals, composed of 14 students from a municipal school in Corumbá-MS, located near the Brazil-Bolivia border, was interviewed. The results indicate that the students mostly assume a preference for the Brazilian soccer teams, as well as reveal some distance between Bolivian teams. The display of the transformation of costumes and norms if the investigation process is not within the scope of its scope. Thus, the transformation of traditions of traditions is complex in the meaning of the expression, in this way the process of the students' modernity, it was considered of identities that the manifestation of the students expresses as a set of meanings that transcend football. Therefore, it was possible to infer that the cultural identity of these social actors is influenced by the favorable group affiliation that Brazilian soccer provides, especially when compared to Bolivian soccer teams.

 

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Author Biographies

Carlo Henrique Golin, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em Educação Física pela Universidade Católica de Brasília (2017); Mestre em Educação Física pela Universidade Metodista de Piracicaba (2005); Especialista em Educação Física Escolar (2000) e graduado em Educação Física (1999) pelas Faculdades Integradas de Fátima do Sul. Atualmente é Professor Adjunto do curso Educação Física (licenciatura) e do Programa de Pós-Graduação no Curso de Mestrado Profissional em Estudos Fronteiriços (MEF), ambos da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Câmpus do Pantanal (CPAN), em Corumbá/MS. Líder do GePPan (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física do Pantanal) - UFMS/CPAN. Tem experiência em Educação Física, com ênfase em Licenciatura, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Formação de Professores, Educação intercultural e Fronteira.

Deyvid Tenner Souza Rizzo, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Graduação em Educação Física e Pedagogia com Mestrado em Educação e Doutorado em Educação Física. É professor adjunto do Curso de Educação Física na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e docente colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) (Nível Mestrado)-CPAN. Atualmente faz parte do quadro permanente do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis). É líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Identidade e Formação de Educadores (GRIFE) com interesse em temas relacionados à Formação de professores(as)/educadores(as) em espaços escolares e não escolares; Educação Física, identidade e diversidade; Esporte e inclusão social.

 

Alcides José Scaglia, Faculdade de Ciências Aplicadas - FCA - UNICAMP

Livre Docente em Pedagogia do Esporte e Pedagogia do Jogo pela Universidade Estadual de Campinas (2019), doutor em Pedagogia do Movimento pela Universidade Estadual de Campinas (2003), mestre em Pedagogia do Esporte pela Universidade Estadual de Campinas (1999), Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e bacharel em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1995). Tem experiência na área de Educação Física e Esportes, desenvolvendo estudos, projetos e pesquisas nas áreas da: Educação Física escolar, Jogo e Pedagogia do Esporte, com ênfase em metodologia de ensino-aprendizagem-treinamento dos jogos coletivos de invasão, futebol da iniciação ao treinamento e pedagogia do jogo. Atualmente é professor associado (M.S.5.1) na Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA-UNICAMP) no curso de Ciências do Esporte da UNICAMP, corresponsável pelas pesquisas do LEPE (Laboratório de Estudos em Pedagogia do Esporte), líder do grupo de pesquisa LEPE-FUT. Docente pleno no programa de pós-graduação, mestrado e doutorado da Faculdade de Educação Física (FEF) da UNICAMP.

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Published

2022-07-05

How to Cite

GOLIN, Carlo Henrique; TENNER SOUZA RIZZO, Deyvid; SCAGLIA, Alcides José. Identity and predilection for soccer teams among students of a border school (Brazil-Bolívia). EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e21748, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.21748. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/21748. Acesso em: 28 oct. 2024.