Identity and predilection for soccer teams among students of a border school (Brazil-Bolívia)
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n61.21748Keywords:
border, culture, sport, identity.Abstract
Like the school, the sports phenomenon adds cultural and identity elements considering the different geographical contexts, that is, sports are also social manifestations of the school plot. The present study investigated how students from different cultures (brazilian-bolivians) portray their national identity and assume a predilection for certain football schedules. The research is qualitative, which a group of individuals, composed of 14 students from a municipal school in Corumbá-MS, located near the Brazil-Bolivia border, was interviewed. The results indicate that the students mostly assume a preference for the Brazilian soccer teams, as well as reveal some distance between Bolivian teams. The display of the transformation of costumes and norms if the investigation process is not within the scope of its scope. Thus, the transformation of traditions of traditions is complex in the meaning of the expression, in this way the process of the students' modernity, it was considered of identities that the manifestation of the students expresses as a set of meanings that transcend football. Therefore, it was possible to infer that the cultural identity of these social actors is influenced by the favorable group affiliation that Brazilian soccer provides, especially when compared to Bolivian soccer teams.
Downloads
References
ABRAHÃO, B. O. DE L.; SOARES, A. J. G. O futebol na construção da identidade nacional: uma análise sobre os jogos “pretos x brancos”. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 26, n. 1, p. 47–61, mar. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1807-55092012000100006.
AMARAL, C. M. DOS S.; BASTOS, F. C. Transcultural adaptation of the Sports Facilities Management Questionnaire of Peiro, Martinez-Tur and Tordera. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, n. 2, p. 457–477, 20 dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/1807-5509201700020457
BAUMAN, Z. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Schwarcz-Companhia das Letras, p. 112. 2005.
BOARETTO, J. D.; PIMENTEL, G. G. A. O esporte em terras indígenas no Paraná: elementos para uma política pública. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, n. 1, p. 247–257, 19 dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/1807-5509201700010247.
BOURDIEU, P. Como é possível ser esportivo? In: BOURDIEU, Pierre. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero. 1987, p. 136–163.
BENDRATH, E. A.; BASEI, A. P. O esporte como atividade complementar curricular: uma análise a partir da teoria do capital social. EccoS – Revista Científica, n. 48, p. 219–237, 29 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n48.7509.
CAMPOS, R. H. DE F. A pesquisa em ciências humanas, ciências sociais e educação: questões éticas suscitadas pela regulamentação brasileira. Educação e Pesquisa, v. 46. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046217224.
CARRANO, P. Identidades culturais juvenis e escolas: arenas de conflitos e possibilidades. In: MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2008.
CASTELLS, M. O poder da identidade. 5.ed. tradução Klauss Brandini Gerhardt, São Paulo: Paz e Terra, 2006, p. 602.
COSTA, E. A. Mobilidade e fronteira: as territorialidades dos jovens de Corumbá, Brasil. Revista Transporte y Territorio [on-line], p. 65-86, 2013. DOI: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/304.
COUTO, H. R. F. DE. A conciliação entre a formação esportiva e a escolar: uma jogada perfeita. EccoS – Revista Científica, n. 59, p. 20667, 20 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n59.20667.
CUNHA, M. C. Antropologia do Brasil. São Paulo: Brasiliense; EDUSP, 1986, p 174.
DAMO, A. S. Futebol e identidade social: uma leitura antropológica das rivalidades entre torcedores e clubes. Porto Alegre: UFRGS, 2002.
DAOLIO, J.; VELOZO, E. L. A técnica esportiva como construção cultural: implicações para a pedagogia do esporte. Pensar a Prática, v. 11, n. 1, p. 9–16, 20 mar. 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v11i1.1794.
DÁVILA, C. et al. Interacción social al sur del collasuyu. alfarería funeraria del periodo tardío (1400-1536 dc) en la Cuenca Maipo-Mapocho. Chungará (Arica), v. 50, n. 4, p. 577–590, dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0717-73562018005002101.
DELGADO, P. et al. Caracterização dos movimentos pendulares nas regiões metropolitanas do Paraná. Caderno IPARDES - Estudos e Pesquisas, v. 3, n. 1, p. 1-24–24, 15 jul. 2013. Disponível em: http://www.ipardes.gov.br/ojs/index.php/cadernoipardes/article/view/616. Acesso em: 02/03/2022.
FERREIRA, A. L. P. et al. Notas sobre o campo da sociologia do esporte: o dilema da produção científica brasileira entre as ciências humanas e da saúde. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 19, n. 2, p. 251–275, 15 mar. 2013. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.33873.
FOUCHER, M. Obsessão por fronteiras. São Paulo: Radical Livros, 2009, p. 213.
GÁNDARA, N. Representations of a Territory: The Mapuche Frontier in the Enlightened Projects of the Kingdom of Chile in the Second Half of the 18th Century. Historia Crítica, n. 59, p. 61–80, mar. 2016. DOI: https://dx.doi.org/10.7440/histcrit59.2016.04.
GIDDENS, A. Sociologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008, p. 743.
GUTIERREZ, G. L. et al. Apropriação das ciências humanas pela Educação Física: análise dos processos de classificação no Brasil entre os anos de 2007 e 2012. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 30, n. 4, p. 937–949, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092016000400937.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed., Rio de Janeiro: DP&A, 2005, p. 102.
HALL, S. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. D. et al. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009, p. 136.
HILL, M. M. Investigação por questionário. 2 ed. Lisboa: edições silabo, 2005, p 120.
JACKSON, S. J.; ANDREWS, D. L. Sport, culture and advertising: identities, commodities and the politics of representation. New York: Routledge, 2005, s/p.
LOPES, A. C. B.; BERCLAZ, M. S. A invisibilidade do Esporte e da Cultura como Direitos da Criança e do Adolescente. Revista Direito e Práxis, v. 10, n. 2, p. 1430–1460, jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2179-8966/2019/40696.
MACHADO, L. O. Limites, fronteiras, redes. In: STROHAECKER, Tânia Marques et al. (Org.). Fronteiras e espaço global. -Porto Alegre: 1998, p. 41-49.
MORATO, S. S. et al. A construção do ídolo no fenômeno social futebol. Motriz, 17, p. 01-10. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5016/1980-6574.2011v17n1p1.
NASCIMENTO, V. A. O processo de assimilação dos terenas: as múltiplas configurações da fricção interétnica. Revista TRIAS – Revista eletrônica online de Filosofia, História, Literatura e Ciências Sociais, v. 4, p. 1-11. 2012. Disponível em: https://silo.tips/download/o-processo-de-assimilaao-dos-terena-as-multiplas-configuraoes-da-fricao-interetn. Acesso em: 02/03/2022.
NASCIMENTO, M. J. Futebol, sociabilidade e psicologia de massas: ritos e símbolos e violência nas ruas de Goiânia. Pensar a Prática, v. 10, n. 1, p. 99–116, 27 mar. 2007.
NUNES, F. G. Migração e integração nas escolas da fronteira Brasil/Paraguai em Mato Grosso do Sul. In: PEREIRA, J. H. V.; OLIVEIRA, M. A. M. (Org.). Migração e integração: resultados de pesquisas em Mato Grosso do Sul. Dourados: UFGD, 2017, p. 75-88.
OLIVEIRA, R. C. Do índio ao bugre: o processo de assimilação dos Terena. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1976, p. 168.
PACOLA, G. Esporte Escolar como fator de integração na fronteira Brasil-Bolívia: uma análise nas escolas municipais de Corumbá-MS. Dissertação (Mestrado Profissional em Estudos Fronteiriços) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campus do Pantanal, Corumbá, 2021, p. 172.
PALAZZO, R. G. DE A.; JUNIOR, F. G. R. P. Percepções sobre a perpetuação do poder no futebol brasileiro: notas para uma reflexão. Humanidades & Inovação, v. 3, n. 2. 2016. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/122. Acesso em: 02/03/2022.
SANTOS, B. S. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social; Revista de Sociologia USP, S. Paulo, 5(1-2) p. 31-52, 1994.
SILVA, C. F. DA et. al. Os clubes de remo em Porto Alegre (RS) e a recomposição de fronteiras de identidades culturais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 28, n. 3, p. 441–452, 1 set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092014000300441.
SIMÓN, J. A. Futebol, imprensa e identidades nacionais em Espanha, 1975-2017. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 24, n. 4, p. 1235–1248. 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.81403.
SOARES, F. C. et al. “Sé7ima é o poder”: as influências de medidas institucionais nas práticas corporais e vivências de torcedores organizados. Revista Ciências Sociais Unisinos, v. 57, n. 1, p. 87-98. 2021. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2021.57.1.08.
SOBRINHO, T. M. et al. Identidade e futebol: um estudo sobre membros de uma torcida organizada. Revista Ciências Sociais Unisinos, v. 54, n. 1, p. 49-59. 2018. DOI: https://doi.org/10.4013/csu.2018.54.1.05.
SOUZA, J. DE; MARCHI JÚNIOR, W. Bourdieu e a sociologia do esporte. Contribuições, abrangência e desdobramentos teóricos. Tempo Social, v. 29, n. 2, p. 243–286, maio. 2017. DOI: https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2017.106962.
SOUZA, J. D. et al. Por uma reconstrução teórica do futebol a partir do referencial sociológico de Pierre Bourdieu. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 28, n. 2, p. 221–232, 1 abr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092014000200221.
RIZZO, D. T. S. et al. Formação de professores e saberes sobre a identidade. In: MARTINS, B. A.; RÜCKERT, F. Q.; SANTOS, F. A. S. (Org.) Temas e práticas em educação social no estado de Mato Grosso do Sul. Curitiba, PR: CRV, 2020, p. 105-115.
TÁBOAS-PAIS, M. I. et al. O esporte como mecanismo propagandístico de identidade nacional na Espanha. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 21, n. 4, p. 985–997, 24 ago. 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.52861.
TEIXEIRA, R. C. Torcidas jovens cariocas: símbolos e ritualizações. Esporte e Sociedade. Rio de Janeiro, n. 2, 01-26. 2006. Disponível em: https://periodicos.uff.br/esportesociedade/article/view/47969. Acesso em: 02/03/2022.
WACHELKE, J. F. R. et al. Mensuração da identificação com times de futebol: evidências de validade fatorial e consistência interna de duas escalas. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 60, n. 1, p. 96–111, abr. 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672008000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 02/03/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EccoS - Revista Científica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.