The Unified Educational Center (CEU) as a place of teacher training in view of an educating city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n61.22001

Keywords:

unified educational center, education for ethnic-racial relations, teacher training, educational territories, educating city.

Abstract

This article highlights the role played by the Unified Educational Center (CEU) in offering continuing education courses related to Education for Ethnic-Racial Relations, between 2013 and 2016. In it, we present the results obtained from exploratory research in the Official Diary of the city of São Paulo and on the Portal of the Municipal Education Department of São Paulo, such as the number of offers, the CEUs involved in this training policy and the consolidation of the partnership between the CEUs Coordination and the Ethnic-Racial Education Nucleus. We relate the events offered at the CEUs to the training policy, implemented by the Municipal Department of Education during the analysed period, and the research explains the CEUs as privileged spaces for the implementation of training policies focused on affirmative action. The CEU equipment emerges as a privileged space to enable the training of educators from the conceptual debate, but also enables cultural experience. This perspective is in line with the Charter of Educating Cities, which advocates the promotion of diversity. We emphasize that during the research the activities revealed the struggles and conquest of indigenous and black peoples. Interculturality modifies school culture and the way teachers, students, managers and the community place themselves in multiple interpersonal relationships. In this regard, the school becomes a space for the meeting of multiple knowledges.

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Author Biographies

Adriana de Carvalho Alves Braga, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Educação, Arte e História da Cultura, Mackenzie

Mestre em Integração da América Latina, PROLAM/USP

Licenciada em História e Pedagogia.

Coordenadora Pedagógica na Rede Municipal de Ensino de São Paulo. 

João Clemente de Souza Neto, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Possui graduação em Ciências Sociais pela Faculdade Nossa Senhora Medianeira (1987), mestrado (1992) e doutorado (1997) em Ciências Sociais, e pós-doutorado (2005) em Sociologia Clínica, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professor adjunto, pesquisador e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação, Arte e História da Cultura e no Curso de Graduação em Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Membro do Centro de Investigação em Sociologia Económica e das Organizações (Socius - Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade Técnica de Lisboa), do Grupo de Pedagogia Social da USP e líder do Grupo de Pedagogia Social da Universidade Presbiteriana Mackenzie, do Instituto Catequético Secular São José, da Associação Civil Gaudium et Spes e da Pastoral do Menor da Região Episcopal Lapa, São Paulo, SP, atua no atendimento e defesa da criança, do adolescente e de famílias em situação de vulnerabilidade social. Com experiência nas áreas de Ciências Sociais e Pedagogia Social, realiza pesquisas nos campos da infância, adolescência e juventude, sobre as temáticas racismo, socialização, inserção social, desvio, práticas sociais, políticas públicas, diversidade cultural, instituições e formação de professores e educadores sociais. É autor de artigos e livros sobre os temas pesquisados, e parecerista em revistas especializadas.

Leandro Alves Lopes, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutorando e Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Atua como orientador pedagógico de 53 núcleos de atendimento nas áreas da Assistência Social (CCA, CJ, NCI, CEDESP e SAICA) e educação (Creches) no Centro Social Nossa Senhora do Bom Parto.

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Published

2022-06-28

How to Cite

DE CARVALHO ALVES BRAGA, Adriana; DE SOUZA NETO, João Clemente; ALVES LOPES, Leandro. The Unified Educational Center (CEU) as a place of teacher training in view of an educating city. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 61, p. e22001, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n61.22001. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/22001. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

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Dossiê 61 - Cidades Educadoras
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