Colonial difference and the cultural curriculum of physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.24336

Keywords:

culture, curriculum, difference, physical education

Abstract

This article challenges the concept of difference as appropriated by critical multiculturalism, Cultural Studies and post-structuralism, theoretical fields that epistemologically underpin the so-called cultural curriculum of Physical Education. It discusses the notion of difference adopted by post-structuralism and ventures into an approximation with the decolonial thought materialized in the notion of colonial difference. The proposal was not to hijack the concept of difference to confine it in a box; quite the opposite was desired, that is, to encourage new dialogues without disregarding the discourses and power relations that constitute the post-structuralist difference. By mobilizing the Latin American discussion, it is possible to highlight that the interplay between knowledge, memories, histories, cosmologies and experiences of collectives placed within colonial difference provides an understanding of the Difference beyond language issues, implicated as an ontological dimension, for difference is something one lives and feels; it is to be. The cultural curriculum activates the fields in different ways, whether at the beginning of the thematization, when listening to perceive students' meaning regarding bodily practices, or during the journey, when teachers organize their didactic actions. In addition, political and economic contexts are elements that cut across and directly interfere with schools in the so-called Third World.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Nunes dos Santos Júnior, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo – SME/SP

Licenciado em Educação Física. Mestre em Educação.

Marcos Ribeiro das Neves, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo – SME/SP

Licenciado em Educação Física. Mestre em Educação.

Marcos Garcia Neira, Universidade de São Paulo - USP

Licenciado em Educação Física e Pedagogia com Mestrado e Doutorado em Educação, Pós-doutorado em Currículo e Educação Física e Livre-Docência em Metodologia do Ensino de Educação Física. Professor Titular da Universidade de São Paulo, onde exerce a função de Pró-Reitor Adjunto de Graduação (2022-2023). Leciona nos cursos de graduação e pós-graduação da Faculdade de Educação, orienta pesquisas em nível de iniciação científica, mestrado e doutorado; supervisiona pesquisas de pós-doutorado e coordena o Grupo de Pesquisas em Educação Física escolar (www.gpef.fe.usp.br). Investiga a prática pedagógica da Educação Física com apoio da FAPESP e do CNPq, do qual é Bolsista de Produtividade em Pesquisa. Tem experiência com os seguintes temas: Educação Física escolar, Currículo, Formação de professores e Teorias pós-críticas.

References

AUGUSTO, Cyndel Nunes. Encontros no cu do mundo: alianças entre os estudos feministas, queer (decolonial) e a Educação Física cultural. 2022. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.

BONETTO, Pedro Xavier Russo. A escrita-currículo da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016. 238 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.

BONETTO, Pedro Xavier Russo; VIEIRA, Rubens Antônio Gurgel; BORGES Clayton César de Oliveira. Educação Física e as filosofias da diferença: encontros com Foucault, Deleuze e Derrida. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Curitiba, ano VII, vol. III, março 2022.

BURBULLES, Nickolas. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. Currículo na contemporaneidade, incertezas e desafios. São Paulo: Cortez, 2012.

CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon. Giro colonial, teoria crítica y pensamento heterárquico. In: CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (org.). El giro decolonial: reflexiones para uma diversidade epistémica mas allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, Universid Central-IESCO, Siglo del Hombre, 2007. p. 79-92.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. 4.ed. São Paulo: Perspectiva. 2009.

DUARTE, Leonardo de Carvalho. Educação Física cultural na Educação Infantil: imagens narrativas produzidas com professoras e crianças nos/dos/com os cotidianos de uma EMEI Paulistana. 2021. 384f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.

FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.

GHERES, Adriana Faria. Currículo cultural de Educação Física e a linguagem corporal: uma intervenção/cartografia a partir da dança. 2019. 125f. Relatório de Pesquisa (Pós-Doutorado) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2019.

GRAMORELLI, Lilian Cristina; NEIRA, Marcos Garcia. Dez anos de Parâmetros Curriculares Nacionais: a prática da Educação Física na visão de seus atores. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 107-126, out./dez. 2009.

GROSFOGUEL, Ramon. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 31, jan./abr., 2016.

GROSFOGUEL, Ramon. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-CISTA, J.; MALDONADO-TORRES, N.; GROSFOGUEL, Ramon. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Bello Horizonte: Autêntica, 2019, p. 55-78.

KRENAK, Ailton. Antes, o mundo não existia. In: NOVAES, Adauto (org.). Tempo e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

LANDER, Edgardo. Ciências sociais: saberes coloniais e eurocêntricos. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina, 2005. p. 08-23.

LOPES, Alice Casemiro. Teorias pós-críticas, política e currículo. Educação, Sociedade e Cultura, n. 39, 2013, p. 7-23.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Sobre la colonialidade del ser: contribuciones al desarrollo de um concepto. In: CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, Bogotá, 2007. p. 127-168.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramon. Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 27-54.

MARTINS, Jacqueline Cristina Jesus. Educação Física, currículo cultural e a Educação de Jovens e Adultos: novas possibilidades. 2019. 381 f. Dissertação (Mestrado em Educação). –Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2019.

MIGNOLO, Walter. Habitar la frontera: sentir y pensar la descolonialidad. Barcelona: CIDOB y UACI, 2015.

MIGNOLO, Walter. The conceptual triad modernity/coloniality/decoloniality. In: MIGNOLO, Walter; WALSH, Catherine. On decoloniality: concepts, analytics, práxis. Durham: Duke University Press, 2018.

MIGNOLO, Walter. A geopolítica do conhecimento e a diferença colonial. Revista Lusófona de Educação, n. 48, 2020, p. 187-224.

MÜLLER, Arthur. A avaliação no currículo cultural de Educação Física: o papel do registro na reorientação das rotas. 2016. 156 f. Dissertação (Mestrado em Educação). FEUSP, São Paulo, 2016.

NEIRA, Marcos Garcia. Valorização das identidades: a cultura corporal popular como conteúdo do currículo da Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.13, n.3, pp.174-180, jul./set. 2007.

NEIRA, Marcos Garcia. Os conteúdos no currículo cultural da Educação Física e a valorização das diferenças: análises da prática pedagógica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 18, n.2, p. 827-846 abr./jun. 2020.

NEIRA, Marcos Garcia. Análises das representações dos professores sobre o currículo cultural da Educação Física. Interface, Botucatu, v. 14, n. 35, p. 783-795, dez. 2010.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Pedagogia da cultura corporal: crítica e alternativas. São Paulo: Phorte, 2006.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física, currículo e cultura. São Paulo: Phorte, 2009.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Educação Física cultural: por uma pedagogia da(s) diferença(s). Curitiba: CRV, 2016.

NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. Currículo cultural, linguagem, códigos e representação. In: Epistemologia e didática do currículo cultural da Educação Física. São Paulo: FEUSP, 2022. p. 14-38.

NEVES, Marcos Ribeiro. O currículo cultural de Educação Física em ação: efeitos nas representações culturais dos estudantes sobre as práticas corporais e seus representantes. 2018. 198 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

NUNES, Hugo César Bueno. O jogo da identidade e diferença no currículo cultural da Educação Física. 2018. 157. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2018.

OLIVEIRA, Glaurea Nádia Borges; NEIRA, Marcos Garcia. Contribuições foucaultianas para o debate curricular da Educação Física. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, e198117, 2019.

OLIVEIRA JUNIOR, Jorge Luiz. Significações sobre o currículo cultural da Educação Física: cenas de uma escola municipal paulistana. 2017. 156 f. Dissertação (mestrado em educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Coleccion Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Setembro, 2005. p. 107-130.

QUIJANO, Anibal. Colonialidad del poder y clasificación social In: CASTRO-GOMEZ, Santiago; GROSFOGUEL, Ramon (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, Bogotá, 2007. p. 93-126.

SANTOS, Ivan Luis. A tematização e a problematização no currículo cultural de Educação Física. 2016. 246 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.

SANTOS JUNIOR, Flávio Nunes. Subvertendo as colonialidades: o currículo cultural de Educação Física e a enunciação dos saberes discentes. 2020. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

SILVA, Tomaz Tadeu. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu. Identidade e diferença. A perspectiva dos Estudos Culturais. 7.ed. Petrópolis, RJ. Vozes, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

VIEIRA, Rubens Gurgel. Conceitos em torno de uma Educação Física menor: possibilidades do currículo cultural para esquizoaprender como política cognitiva. 2020. 244f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2020.

WILLIAMS, James. Pós-estruturalismo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

Published

2023-12-18

How to Cite

SANTOS JÚNIOR, Flávio Nunes dos; NEVES, Marcos Ribeiro das; NEIRA, Marcos Garcia. Colonial difference and the cultural curriculum of physical education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e24336, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.24336. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24336. Acesso em: 22 jul. 2024.