Teaching work through the supervised internship report textual genre
a look at the elements that constitutes teaching
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n69.24495Keywords:
internship report, teaching work, work sciencesAbstract
The aim of this article is to investigate how the constituent elements of teaching work (AMIGUES, 2004; BRONCKART, 2009; CLOT, 2006; MACHADO, 2007; 2009) are represented in internship reports. Based on the theoretical and methodological assumptions of Work Sciences (French Ergonomics and Activity Clinic), this study consists of an exploratory research, of a qualitative nature, carried out from the analysis of five internship reports, produced at the end of the discipline of Supervised Internship II, allocated in the 7th period of the English Language Course, distance learning modality, offered by the Universidade Aberta do Brasil, in partnership with a public university that offers this course both in Paraíba and Bahia states. We adopted, as a category of analysis, the elements that constitute the teaching work. The analysis revealed that the prescriptions, collectives, tools and tasks are represented in these narratives in the form of self-reflections on the teaching practice of beginning teachers.
Downloads
References
ABREU-TARDELLI, Lília Santos; HERNADES-LIMA, Angélica; VOLTERO, Kelli. Por uma formação docente a partir do contexto de trabalho: princípios e métodos. [s. I.: s. n.]. [entre 2017 e 2019].
AMIGUES, René. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 37 – 53.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10719: Informação e documentação: Relatório técnico e/ou científico: Apresentação. Rio de Janeiro, p. 04. 2015.
ANTUNES, R. L. C. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. de L. M. (orgs.). Campinas: Mercado de Letras, 2006.
BRONCKART, J. P. Posfácio. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; ABREU-TARDELLI, L. S. (orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 161-174.
BRONCKART, J. P.; MACHADO, A. R. Procedimentos de análise de textos sobre o trabalho educacional. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 131-163
CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Petrópolis: Vozes, 2006.
FONTANA, Niura Maria. Relatos de estágio: novas visões, novos gêneros? In: Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais: O Ensino em Foco, Agosto de 2009, Caxias do Sul, RS, Brasil, ISSN 1808 – 7655.
GARCIA-REIS, Andreia Rezende; CALLIAN, Giovana Rabite. O trabalho docente de uma professora supervisora do PIBID – Língua Portuguesa na perspectiva dos licenciandos. Revista Linguagem em Foco, v.13, n.1, 2021. p. 139-161. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/4915. Acesso em: 12 de maio. 2022.
LOUSADA, Eliane. Os pequenos grandes impedimentos da ação do professor: entre tentativas e decepções. In: MACHADO, Ana Rachel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, xxvii, p. 273 – 277.
MACHADO, A. R. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In: GUIMARÃES, A. M. de M.; MACHADO, A. R.; COUTINHO, A. (orgs.). O interacionismo sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras, 2007, p. 77-97.
MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
MACHADO, A. R.; BRONCKART, J. P. Reconfigurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do Grupo ALTER-LAEL. In: CRISTOVÃO, V. L. L.; ABREU-TARDELLI, L. S. (orgs.). Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009, p. 101-116.
SAUJAT, F. O trabalho do professor nas pesquisas em educação: um panorama. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004, p. 3-34.
SILVA, Wagner Rodrigues; MELO, Lívia Chaves. Relatório de Estágio Supervisionado como gênero discursivo mediador da formação do professor de língua materna. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas: 47(1): 131-149, Jan./Jun. 2008.
VALEZI, Sueli Correia Lemes; ABREU-TARDELLI, Lília Santos; NASCIMENTO, Elvira Lopes. O gênero relatório técnico-científico: contribuições para seu ensino. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.21, n.1, p. 241-272, jan./jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Denilson Cícero Farias de Lima, Sandra Maria Araújo Dias , Juliene Paiva de Araújo Osias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.