Art teaching in federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs)

a study of the state of knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n68.24537

Keywords:

art teaching, federal institutes, integrated high school

Abstract

This text presents a study of the state of knowledge about Art Teaching in technical courses integrated into High School at the Federal Institutes of Education, Science and Technology. This is a search for bibliographic sources that have addressed the aforementioned problem in the period from 2011 to 2020. The searches for theses, dissertations, articles and books were carried out at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), at the Bank of Theses and Dissertations by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), in the Scientific Electronic Library On-Line (Scielo) database and, Google Scholar database. At first, we made a distinction between Art as a technical skill or cultural content and Art as a content specific to educational environments, and then, we showed discussions and reflections carried out by researchers from different parts of the country, allowing us to verify that the teaching of Art has the potential to overcome the predominantly mechanical and technical aspect that schools with a professional and technological profile are impregnated with. The texts, unanimously, place the teaching of Art as a transforming and humanizing factor, which crosses the barriers of simple technique and allows students to understand a non-objective world, and so allowing them to understand their own subjectivities.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelma Castro Rodrigues Vaz, Universidade de Uberaba – UNIUBE

Professora efetiva do núcleo de Letras e Artes no IFMG campus Bambuí. Graduada em Letras (UNIFOR-MG), licenciada em Artes visuais (Instituto Claretiano), mestre em Economia doméstica (UFV) e doutoranda em Educação (Uniube).

Tiago Zanquêta de Souza, Universidade de Uberaba – UNIUBE

Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Uniube. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação: formação docente para a Educação Básica – Mestrado Profissional, da Uniube. Líder do Grupo de Pesquisa Formação Docente, Direito de Aprender e Práticas Pedagógicas (FORDAPP/CNPq) e segundo líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Educação na Diversidade para a Cidadania (GEPEDiCi/CNPq). Coordenador da Rede de Pesquisadores sobre o Professor do Centro-Oeste (REDECENTRO) e Coordenador da Rede Cooperativa de Ensino, Pesquisa e Extensão em Escolas de Educação Básica – RECEPE. E-mail: tiago.zanqueta@uniube.br

References

ALVES, Rafael Augusto da Silva. A experiência em arte no ensino técnico: investigações para uma aprendizagem significativa. Dissertação (mestrado) Programa Associado de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal da Paraíba - UFPB e Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, 2016. Disponível em https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/8368. Acessado em: 13 agosto 2022.

AMARAL. Carla Giane Fonseca do. O ensino de arte nos Institutos Federais: mapeamento de resistências na Educação Profissional e Tecnológica. Tese (doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 2021. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/235591. Acesso em: 01 agosto 2022.

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação no Brasil. Editora Perspectiva, São Paulo, 2012

BARBOSA. Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da Arte. 7.ed. Editora Cortez, São Paulo, 2016.

BARRETO, Carolina Marielli. Imagens, percursos e narrativas: relações possíveis entre arte, currículo e educação profissional. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho – Instituto de Artes, São Paulo, 2018. Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/155977. Acesso em: 01 agosto 2022.

BATISTA, Luciana Lima. O ensino da arte no ensino médio integrado: trabalho, integração e arte. 2012. 169 p. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1619264 . Acesso em: 01 agosto 2022.

BATISTA, Luciana Lima; TERRAZA, Cristiane Herres. Tempos e espaços escolares: formação humanística e implicações da lei 134152017 e BNCC no ensino de arte nos Institutos Federais de Educação Ciência e Tecnologia. Atas do XXVI colóquio da Afirse Portugal Instituto Educação da Universidade de Lisboa - 31 de janeiro e 1 e 2 de fevereiro de 2019 – LISBOA. Disponível em https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/9993/1/mpcasanova%20atasafirse2020%20compreens%C3%A3oleitora.pdf. Acesso em: 02 agosto 2022.

BATISTA. Luciana Lima. O ensino/aprendizagem de artes visuais no ensino médio

integrado: fundamentos para uma prática nos IFs. Tese (doutorado) - Programa Doutoral em Educação Artística (Dupla titulação) Universidade do Porto e Universidade de Lisboa (Faculdade de Belas-Artes e Instituto de Educação). Porto, Portugal, 2020. Disponível em https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/135901/2/491561.pdf. Acesso em: 15 agosto 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008.

CHAVES, Mauro Ribeiro. Arte, criatividade e tecnologia na perspectiva do jovem estudante do curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, História, Política e Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2020. Disponível em https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/23547. Acessado em: 03 agosto 2022.

FUSARI, Maria Felisminda de Resende; FERRAZ, Heloísa Corrêa de Toledo. Arte na Educação Escolar. Cortez Editora, São Paulo, 2001.

FUSARI, Maria Felisminda de Resende; FERRAZ, Heloísa Corrêa de Toledo. Metodologia do ensino de Arte: fundamentos e proposições. Cortez Editora, São Paulo, 2018.

GEERTZ, C. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Tradução de Vera Mello Joscelyne. Petrópolis: Vozes, 2002.

LEITÃO, Juliana Oliveira. A especificidade do ensino de Arte na perspectiva da Pedagogia Histórico-crítica. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras –Unesp/Araraquara, Araraquara, 2019. Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181405. Acessado em: 01 agosto 2022.

MARX, K.; ENGELS, F. Sobre literatura e arte. 3. ed. São Paulo: Global, 1986.

MOROSINI, M. C.; FERNANDES, C. M. B. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por Escrito, Porto Alegre, v.5, n.2, p.154-164, jul./dez. 2014. Disponível em file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/18875-Texto%20do%20artigo-77496-1-10-20141124.pdf, acessado em: 01 novembro 2022.

OLIVEIRA, Ana Cláudia Tabosa Mendes de. Educação estética nas práticas curriculares do Ensino Médio Integrado. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco, Pernambuco, 2020. Disponível em https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/582603/1/Caderno%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o%20Est%C3%A9tica%20nas%20Pr%C3%A1ticas%20Curriculares%20no%20Ensino%20M%C3%A9dio%20Integrado.pdf. Acessado em: 03 agosto 2022.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo "estado da arte" em educação. Revista Diálogo Educacional, vol. 6, núm. 19, septiembre-diciembre, 2006, pp. 37-50 Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Paraná, Brasil. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/1891/189116275004.pdf, acessado em 01 novembro 2022.

SANTANA, Pio de Sousa. Trajetória do ensino de Arte na educação básica brasileira durante o século XX: documentos mantenedores da desigualdade no acesso à educação escolar. Tese (doutorado) - Programa de pós-graduação em Artes da Universidade Estadual Paulista – UNESP, São Paulo, 2019. Disponível em https://repositorio.unesp.br/handle/11449/181636. Acesso em: 01 agosto 2022.

SUBTIL, Maria José Dozza. Reflexões sobre ensino de arte: recortes históricos sobre políticas e concepções. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.41, p. 241-254, mar2011 - ISSN: 1676-2584. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639849. Acesso em 15 dezembro 2022.

TERRAZA, Cristiane Herres. A educação estética no ensino técnico/profissional: a desconstrução do mecanicismo pela prática emancipatória do ensino da Arte. Anais do XI Ciclo de Investigações PPGAV/UDESC - des_ Florianópolis-SC. 2016. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/ciclos/article/view/9457/6522. Acesso em 08 agosto 2022.

TERRAZA, Cristiane Herres; RAMOS, Tereza Bernardette Salles; CASTRO, Lina Frazão; FERREIRA, Marcos Ramon Gomes. A educação estética na educação profissional: o IFB e suas práticas. Revista Eixo - Brasília-DF, v. 8, n. 2, junho-dezembro de 2019. Disponível em http://revistaeixo.ifb.edu.br/index.php/RevistaEixo/article/view/774/467. Acesso em 08 agosto 2022.

VASCONCELOS, Renata Silva de. Artes visuais contemporâneas: ensino e aprendizagem nos cursos técnicos nível médio no IFMA - Campus Centro Histórico. Dissertação (mestrado) - Programa de mestrado profissional ProfArtes da Universidade Federal do Maranhão, 2018. Disponível em https://tedebc.ufma.br/jspui/handle/tede/2472. Acessado em 01 agosto 2022.

VIEIRA, Marcílio de Souza. As reformas educacionais e o ensino de Artes. Revista Cocar Belém, vol 5, n. 10, p.65 – 71 jul – dez 2011. Disponível em https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/197, acessado em 16 de novembro de 2022.

Published

2024-03-14

How to Cite

VAZ, Joelma Castro Rodrigues; SOUZA, Tiago Zanquêta de. Art teaching in federal Institutes of Education, Science and Technology (IFs): a study of the state of knowledge. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 68, p. e24537, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n68.24537. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/24537. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos