Philosophy in public high school in Paraná:

limits and challenges in the context of educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n67.25488

Keywords:

teaching of philosophy, middle school, Paraná, platformization, educational policies

Abstract

This text analyzes the experience of the political struggle for the maintenance of Philosophy in High School in Paraná, with emphasis on the post-approval period of the New High School. Initially, it presents a diagnosis of the ultra-liberal public policies implemented in Paraná in recent years and, above all, of the process of platformization and its impacts on pedagogical practice. It shows how the "didactic sequences" (ready-made classes) and the control of the pedagogical practice exercised through RCO+Classes and the observation of classes in loco remove the autonomy of the teaching practice, producing, at the same time, precariousness in the career and an illness never seen before. Next, the text analyzes the reaction of some organized sectors of society to the reform after its implementation, as they perceive the contradictions and their impacts on school daily life. Taking as reference for the analysis official documents, manifestos, letters, testimonies and manifestations of entities and research groups, the study is carried out in the light of the categories "totality" and "social being", in order to perceive the contradictions present in the context of educational and curricular policies implemented in Paraná in recent years.

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Author Biographies

Geraldo Balduino Horn , Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doutor em Educação. Professor Titular do Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado e Doutorado - Universidade Federal do Paraná. 

Avanir Mastey, Universidade Federal do Paraná – NESEF/UFPR

Possui graduação, LICENCIATURA EM FILOSOFIA E HISTÓRIA pela Universidade São Francisco (1998). Especialista em História e Filosofia da Ciência e Mestre em Educação pela UFPR (2010). Doutorando em Educação pela UFPR. Professor - Secretaria de Estado da Educação do Paraná (Colégio Estadual Sagrada Família), foi professor das Faculdades São Basílio, Faculdade Vicentina e Faculdades I. Espíritas .Foi duas vezes Secretário Municipal de Educação, Cultura e Esporte de Campo Largo, períodos, 01/2013 até 31/032016 e 01/112016 até 31/12 2016. Conselheiro Suplente do Conselho Estadual de Educação do Parana, período 06/2014 até 06/2020.

Edson Teixeira de Rezende, Universidade Federal do Paraná – NESEF/UFPR

Doutor em Educação. Professor de Filosofia da Faculdade de Ensino Superior do Paraná FESPPR e Secretaria de Educação do Paraná.

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Published

2023-12-18

How to Cite

HORN , Geraldo Balduino; MASTEY, Avanir; REZENDE, Edson Teixeira de. Philosophy in public high school in Paraná:: limits and challenges in the context of educational policies. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 67, p. e25488, 2023. DOI: 10.5585/eccos.n67.25488. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25488. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê 67 - Formação no Ensino Médio: Contribuições da Filosofia