Notes for a pedagogy of helplessness: ethics, aesthetics and alterity as principles of freedom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n71.25701

Keywords:

aesthetics, ethic, education, freedom, helplessness

Abstract

This work aims to reflect on the ethical-political connection between Schiller’s project of aesthetic education and the human condition of helplessness, seen as a central element in the constitution of subjectivity. The objective is to relate his conception of sensibility to a pedagogy oriented toward freedom, highlighting the recognition of nostalgic strangeness as the foundation for the formation of the self in communion. The first part addresses the inclusion of the other in a relational dimension, which defines the political arrangement in its articulation with ethics, considering it as a condition for access to sensibility and as part of a notion of freedom that involves the subject’s self-development. The second part explores sensitive coexistence as a foundation for thinking about the formative character of aesthetics, understanding sensibility as a libertarian educational demand, sustained by helplessness as a concrete possibility of alterity, realized through the recognition of differences. The goal is to open space for a formative process that values coexistence and evolves in the pursuit of a way of life in communion.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Lucian, Federal University of Goiás

Psychoanalyst, PhD in Communication from the Faculty of Information and Communication at the Federal University of Goiás, researcher at the Center for Studies in Education, Violence, Childhood, Diversity, and Art (NEVIDA), and psychologist from the Faculty of Education at the same institution, where he is currently a doctoral candidate in Education, focusing on the research line of Culture and Educational Processes.

References

DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagem parecida ou imagem que quer parecer. In: DIDI-HUBERMAN, Georges. Imagens apesar de tudo. Tradução de Vanessa Brito e João Pedro Cachopo. Lisboa, PT: KKYM, 2012. p. 191-229

FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização (1930). In: FREUD, S. Obras completas, volume 18: o mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos (1930-1936). Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo, SP: Companhia das Letras, v. 18, 2010. p. 13-122.

FREUD, Sigmund. O inquietante (1919). In: FREUD, S. Obras completas, volume 14: história de neurose infantil (“o homem dos lobos”), além do princípio do prazer e outros textos (1917-1919). Tradução de Paulo César de Souza. 1. ed. São Paulo, SP: Companhia das Letras, v. 14, 2010. p. 329-376.

FREUD, Sigmund. Gesammelte Werke. Braunschweig, AL: Ideenbrücke Verlag, 2016.

GALLO, Sílvio. Educação, criação e pluralidade de mundos: as múltiplas dimensões do aprender. In: TREVISAN, Amarildo Luiz; ROSSATTO, Noeli Dutra. Filosofia e educação: interatividade, singularidade e mundo comum. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013. p. 181-196

GODINHO, Ana. No meio das imagens. In: FURTADO, Rita Márcia Magalhães (Org.). Pensar o ver: perspectivas estéticas e possibilidades formadoras. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2021. p. 21-32

INGOLD, Tim. Antropologia e/como educação. Tradução de Vitor Emanuel Santos Lima e Lconardo Rangel dos Reis. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

JOSSO, Marie-Christine. A formação como procura de uma arte de viver em ligação e partilha. In: Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Porto: Educa, 2011. p. 65-82

KASTRUP, Virgínia. Experiência Estética para uma Aprendizagem Inventiva: notas sobre a acessibilidade de pessoas cegas a museus. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 2, p. 38-45, jul./dez. 2010.

LOPES, Silvina Rodrigues. Do ensino como ofício inquieto. In: Silvina Rodrigues. O nascer do mundo nas suas passagens.. Lisboa, PT: Edições do Saguão, 2021. p. 117-146

MONDZAIN, Marie-José. Confiscação das palavras, das imagens e do tempo [por uma outra radicalidade]. Tradução de Pedro Corgozinho. Belo Horizonte, MG: Relicário, 2020.

SANTOS, Leonel Ribeiro (Coord.). Educação estética, a dimensão esquecida. In: SANTOS, Leonel Ribeiro. Educação estética e utopia política. Lisboa, PT: Edições Colibri, 1996. p. 203-220

SANTOS, Natália De Toni Guimarães; FORTES, Isabel. Desamparo e alteridade: o sujeito e a dupla face do outro. Psicologia USP, São Paulo, v. 22, n. 4, p. 747-769, dez. 2011.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. Tradução de Roberto Schwarz e Márcio Suzuki. 4. ed. São Paulo: Iluminuras, 2002.

SOUZA, Mauricio Rodrigues; BIRMAN, Joel. Ética e estética da alteridade em Horkheimer, Adorno e Freud: comentários a partir de “elementos do anti-semitismo” e “o inquietante”. Psicologia & Sociedade, Recife, 26, n. 2, p. 251-260, ago. 2014.

Published

2024-12-13

How to Cite

LUCIAN, Guilherme. Notes for a pedagogy of helplessness: ethics, aesthetics and alterity as principles of freedom. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 71, p. e25701, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n71.25701. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/25701. Acesso em: 5 feb. 2025.
Views
  • Abstract 55
  • pdf (Português (Brasil)) 41