Reflections on education for resistance and emancipation in the light of theodor adorno´s thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n71.27572

Keywords:

true consciousness, emancipation, resistance

Abstract

This article evaluates the theme related to education as seen on the thoughts of Theodor W. Adorno (1903 – 1969), with the aim of explaining the dual function applied to forming the autonomous subject in the capitalist society. To attain this, there is, on the one hand, education that gives precedence to the function of adapting individuals to control mechanisms of the present-day society and, on the other hand, the author highlights the resistance aspect of education, enhancing thinking and the criticism exerted by individuals about the socially constituted reality. In the first case, considered extremely important, education embodies the stage of integrating the individual into the social collective, while in the second case, no less relevant, resistance shapes itself into a movement to challenge what invalidates the critical subjectivity of individuals within the society. However, in the capitalist society, education, when linked to technical-scientific rationality, results in attaching importance to the adaptation aspect thus curtailing the resistance dimension. With this, there is a predisposition to promote the technical-professional improvement of the individual, as if such procedure were synonymous with autonomy, in the Kantian sense of self-government. The effort to act without the supervision of others changes itself into the operationalization of knowledge to produce goods, thus satisfying the economic interests of that society.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ermínio de Sousa Nascimento, State University of Vale do Acaraú

PhD in Education from the Federal University of Ceará (UFC); Postdoctoral Fellow in Philosophy at the Federal University of ABC (UFABC). Bachelor's and Master's degrees in Philosophy from the Federal University of Paraíba – UFPB. Professor in the Undergraduate and Academic Master's Degree programs in Philosophy at the State University of Vale do Acaraú (UVA). Permanent professor in the PROF-FILO program at the Federal University of Ceará (UFC). Leader of the Research Group on Education and Philosophy Teaching (GPEEFil/CNPq); Member of the Philosophy Research and Teaching Laboratory (LaPEFil/CNPq) at UFABC, and Coordinator of the extension project Sebo Cultural Itinerante: o ensino de filosofia na sociedade tecnológica at UVA.

 

 

 

 

 

References

ADORNO, T. W. Dialética negativa. Trad. Marcos Antônio Casanova. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2009.

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W. Teoria da semiformação. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio A. S.; LASTÓRIA, Calmon Nabuco (orgs.). Teoria crítica e inconformismo. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira, Bruno Pucci e Claudia Barcelos de Moura Abreu. Campinas, SP: Autores Associados, 2010. (Coleção Educação Contemporânea).

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BUCK-MORSS, Susan. Origen de la dialética negativa – Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Trad. Nora Rabotnikof Maskivker. Buenos Aires, Eterna Cadencia Editora, 2011.

DESCARTES, René. Discurso do método. Trad. J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Os pensadores).

FEUERBACH, Ludwig. Princípios da Filosofia do Futuro e outros escritos. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1988.

HORKHEIMER, Max. Sobre o Problema da Verdade. ln: HORKHEIMER, Max. Teoria Crítica: uma documentação. Tomo I. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 1990. p. 139-174. (Coleção Estudos, 77).

KANT, Immanuel. “Resposta à pergunta: que é o esclarecimento?” In: KANT, Immanuel. Textos Seletos (edição bilíngue). Trad. Raimundo vier. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1985.

MAAR, Wolfgang Leo. A guisa da introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, T.W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

MARX, K.; ENGELS, F. O Manifesto do Partido Comunista. Porto Alegre: L&PM, 2001.

NASCIMENTO, E. de S. A crítica da racionalidade técnico-científica e a formação do sujeito autônomo em Adorno no contexto da sociedade capitalista. 2018. 136f. - Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Educação, Fortaleza (CE), 2018.

PUCCI, Bruno. Theodor Adorno, educação e inconformismo: ontem e hoje. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio A. S.; LASTÓRIA, Luiz A. C. Nabuco (orgs.). Teoria crítica e inconformismo – novas perspectivas de pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

RUSSELL, Bertrand. Lógica e conhecimento. Trad. Pablo Rubén Mariconda. São Paulo: Abril Cultural, 1978. (Coleção Os pensadores).

TÜRCKE, Cristoph. Proto-socorro para Adorno: fragmentos introdutórios à dialética negativa. In: ZUIN, Antônio A. S; PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton (orgs.). Ensaios frankfurtianos. São Paulo, Cortez, 2004.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 2. ed. Trad. Luiz Henrique Lopes dos Santos. São Paulo, EDUSP, 1994.

ZUIN, Antônio A. S. Educação e emancipação: Adorno, crítico da semicultura. Pro-Prosições, V. 8, N. 2 [23]. Campinas, Março de 1999.

ZUIN, Antônio A. S.; PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

Published

2024-12-13

How to Cite

NASCIMENTO, Ermínio de Sousa. Reflections on education for resistance and emancipation in the light of theodor adorno´s thought. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 71, p. e27572, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n71.27572. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/27572. Acesso em: 5 feb. 2025.

Issue

Section

Dossiê 71 - A Filosofia da Educação em tempos de crise cultural
Views
  • Abstract 81
  • pdf (Português (Brasil)) 69