A filosofia da educação em tempos de crise cultural

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n71.27699

Keywords:

Crise cultural., Decolonialidade., Filosofia da Educação.

Abstract

A educação, no Brasil dos dias de hoje, vem enfrentando um complexo espectro de desafios gestados no seio de grande crise cultural, crise que abrange todos os aspectos da vida nacional. Na esfera socio-econômica, a desigualdade social, provocada principalmente pela perversa distribuição de renda, mantém uma oferta de uma educação de qualidade precarizada para os setores já vulneráveis da sociedade; em decorrência da hegemonia da ideologia neoliberal,  a educação nacional tem sido levada a entender sua finalidade como se fosse apenas aquela de preparar uma mão-de-obra técnica para o mercado de trabalho, desconsiderando outras dimensões da necessária formação integral das novas gerações.  No âmbito das propostas de reformas curriculares, prevalece a redução de seus objetivos a oferta aos alunos apenas de competências e habilidades operativas, do que é exemplo a recente BNCC. No plano político, o Estado, como que abrindo mão da direção pedagógica do projeto educativo da nação, implementa uma política de privatização das instituições de ensino, repassando a responsabilidade da educação para outras instâncias, como é o caso das propostas da escola sem partido, do homeschooling, das escolas cívico-militares, das parcerias com as Organizações Sociais.   A revista Eccos convidou especialistas da área para reapresentarem as análises e reflexões que desenvolveram no âmbito do IX Congresso Internacional da Sofelp, realizado em abril de 2024, em Fortaleza. O debate ocorrido nesse evento situou-se no bojo dessa problemática, compondo o dossiê com aqueles trabalhos que retomavam essa problemática, destacando os diversos pontos de estrangulamento do processo educativo bem como pleiteando redirecionamentos rumo a uma educação emancipadora, compromissada com a formação integral dos educandos e com construção de uma sociedade mais equitativa.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleide Rita Silvério de Almeida, Universidade Nove de Julho

Post-doctorate at the Center for Transdisciplinary Studies in Sociology, Anthropology, and History (CETSAH), now the Edgar Morin Center, a unit of the School for Advanced Studies in the Social Sciences (EHESS) in Paris (France), associated with the National Center for Scientific Research (CNRS). Holds a Ph.D. in Education from the School of Education at the University of São Paulo (USP) and a Master’s degree in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP). Bachelor’s and Licensed degree in Philosophy from PUC-SP. Researcher in Education and Complexity for over 10 years, founder of the Interinstitutional Center for Complexity Research (NIIC), registered with the CNPq Directory, now called GRUPEC: Research Group in Education and Complexity, based at Universidade Nove de Julho (UNINOVE) in São Paulo, where she is a Professor in the Graduate Program in Education. Participated in the development of a proposal for the implementation of the Graduate Program in Education: Master’s and Doctorate – in the APCN System of CAPES. Member of international research associations such as the Center for Research, Dissemination, and Educational Intervention (CIDINE), Society for the Philosophy of Education of Portuguese Language Countries and Communities (SOFELP), and the Association for Complex Thought (APC).

She is the author of the following books: Drogas: uma abordagem educacional (Olho D’Água, 1999); O brasão e o logotipo (Vozes, 2001); Edgar Morin: ética, cultura e educação, co-organized with Alfredo Pena-Vega and Izabel Petraglia (Cortez, 2011); Estudos de Complexidade, Estudos de Complexidade 2, Estudos de Complexidade 3, Estudos de Complexidade 4, and Estudos de Complexidade 5, co-organized with Izabel Petraglia (Xamã, 2006, 2008, 2009, 2010, and 2012).

Elaine Teresinha Dal Mas Dias, Universidade Nove de Julho

Bachelor’s degree in Psychology from the Universidade de Mogi das Cruzes. Specialization in Psychodynamic Psychotherapy for Adolescents from the Instituto Sedes Sapientiae. Master’s and Doctorate in Psychology, with a concentration in School Psychology and Human Development, from the University of São Paulo. Postdoctoral research in the Program in Education, Art, and Cultural History at the Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Professor and researcher in the Graduate Program in Education (PPGE), editor of the Revista Cadernos de Pós-Graduação (2020–2023), and Member of the Ethics Committee (2018–2023) at Universidade Nove de Julho.

Affiliated with national research groups, such as the Brazilian Society of Psychology (SBP) and the Brazilian Association of School and Educational Psychology (ABRAPEE), as well as international groups, including the Society for the Philosophy of Education of Portuguese-Speaking Countries and Communities (SOFELP).

Her research focuses on topics related to Adolescence, Subjectivity, School/Educational Psychology, and Complex Thinking.

Antonio Joaquim Severino, Universidade Nove de Julho

Retired as a Professor of Philosophy of Education at the School of Education, University of São Paulo, holding the rank of Full Professor. He earned his degree in Philosophy from the Catholic University of Louvain, Belgium, in 1964. At the Pontifical Catholic University of São Paulo, he completed his doctorate in 1971, defending a thesis on Emmanuel Mounier's personalism. He achieved the title of Livre-Docente in Philosophy of Education at the University of São Paulo in 2000 and earned the title of Full Professor in 2003.

Among his publications are Metodologia do trabalho científico (Cortez, 1975; 21st ed., 2000); Educação, ideologia e contra-ideologia (EPU, 1986); A filosofia no Brasil (ANPOF, 1990); Filosofia (Cortez, 1992; 5th ed., 1999); Filosofia da Educação (FTD, 1995; 2nd ed., 1998); A filosofia contemporânea no Brasil: conhecimento, política e educação (Vozes, 1999); Educação, sujeito e história (Olho d'Água, 2002); Como ler textos filosóficos (Paulus, 2008); Filosofia na formação universitária (Cartago, 2017); and, with Ofélia M. Marcondes, Filosofia da Educação na América Latina: aproximações, diálogos e perspectivas (Cartago, 2019). He has also authored numerous articles and book chapters on topics related to philosophy of education.

Currently, he works with the Graduate Program in Education at Universidade Nove de Julho, São Paulo. His studies and research focus on philosophy and philosophy of education, emphasizing issues related to the epistemology of education, as well as themes concerning Brazilian education, philosophical thought, and its expression in Brazilian and Latin American culture.

 

References

Dossi 71 Eccos

Published

2024-12-13

How to Cite

ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; DIAS, Elaine Teresinha Dal Mas; SEVERINO, Antonio Joaquim. A filosofia da educação em tempos de crise cultural. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 71, p. e27699, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n71.27699. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/27699. Acesso em: 5 feb. 2025.
Views
  • Abstract 127
  • pdf (Português (Brasil)) 68