The construction of a democratic school: the Emef Amorim Lima experiment

Authors

  • Julio Groppa Aquino USP
  • Rosely Sayão

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.v6i2.378

Keywords:

Democratização escolar. Educação democrática. Educação e democracia. Escolas democráticas. Experiências escolares democráticas.

Abstract

The referred text narrates the limits and applicable possibilities of an intended democratic education. Firstly, it thematically discusses the differences between social and political concepts of the ideology of democracy. In the sequence, the text proposes a discussion about the demands in the process of structuring a democratic school, which presupposes distinct and, yet, complementary levels. Further on, it briefly presents an actual example of a democratic school: Escola da Ponte, in Portugal. Finally, the text describes the experiment of reorganization with emphasis on the democratic education within a public school, in São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Groppa Aquino, USP

Doutor e mestre em Psicologia Escolar. Docente na graduação e pós-graduação da Faculdade de Educação – USP; Pós-doutorado em Educação em Valores – Universidade de Barcelona [Espanha]; Colunista da revista Nova Escola; É autor, dentre outros, de Indisciplina: o contraponto das escolas democráticas (Moderna, 2003) e co-autor de Em defesa da escola (Papirus, 2004).

Rosely Sayão

Psicológa, colunista da Folha de São Paulo; coordenadora – ‘Projeto Amorim Lima’; e autora, dentre outros, de Como educar meu filho? (Publifolha, 2003) e co-autora de Em defesa da escola (Papirus, 2004).

Published

2008-01-10

How to Cite

AQUINO, Julio Groppa; SAYÃO, Rosely. The construction of a democratic school: the Emef Amorim Lima experiment. EccoS – Revista Científica, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 15–38, 2008. DOI: 10.5585/eccos.v6i2.378. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/378. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Articles & Essays