Intercultural friendship of students in the Brazil-Paraguay dry borders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n52.8372

Keywords:

Friendship, School in the border, Interculturality.

Abstract

 Friendship between students of different cultures suggests the adoption of integration as an acculturation strategy and possibly affects the identification of the foreign student with the hosting country. This study describes the relations of Brazilian and Paraguayan students in a public school of the dry borders between the cities of Ponta Porã, in Brazil, and Pedro Juan Caballero, in Paraguay. 32 students aged 12 and 13 years old answered a sociodemographic questionnaire, a questionnaire about intercultural friendship at school, and a sociometric test. As a result, we observed the existence of subgroups in the classroom, as well as students who would pick each other as partners and students who did not get to be chosen for any work group. Though the minority of the students spoke Spanish and Guarani with their classmates, we identified friendship among Paraguayan descendants, Paraguayans, and Brazilian students, who would pick each other for work group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luzia da Silva Santana, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora e Mestra em Psicologia pela Universidade Católica de Brasília. Atualmente é professora adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/UFMS e compõe o quadro de docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da FAED/UFMS, na linha de pesquisa Processos Formativos, Práticas Educativas, Diferenças. É líder do grupo de estudo e pesquisa em Psicologia, Processos Educativos e Inclusão (PPEI/CNPq/UFMS).

Cláudia Cristina Fukuda, Universidade Católica de Brasília- UCB

Pós-Doutoranda na Universidade do Porto, UP – Portugal. Doutora e Mestra em Psicologia pela Universidade de Brasília- UnB. Professora no Programa de Mestrado e Doutorado em Psicologia na Universidade Católica de Brasília- UCB. 

References

Referências

ABOUD, Frances E.; MENDELSON, Morton J.; PURDY, Kelly T. Cross-race peer relations and friendship quality. International Journal of Behavioral Development, v. 27, n. 2, p. 165-173, 2003.

BERGER, Isis Ribeiro. Atitudes de professores brasileiros diante da presença do espanhol e do guarani em escolas na fronteira Brasil-Paraguai: elemento à gestão de línguas. Signo y Seña, n. 28, p. 169-185, 2015a. Disponível em: <http://revistas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/view/264/232>. Acesso em: 2 dez. 2017.

BERGER, Isis Ribeiro. Experiências e ações de política linguística no âmbito do observatório da educação na fronteira. Revista do GEL, v. 12, n. 2, p. 138-163, 2015b. Disponível em: <https://revistadogel.gel.org.br/rg/article/view/465/438>. Acesso em: 2 dez. 2017.

BERRY, John W. Acculturation: adaptation or development? Commentaries, p. 52-55, 1997a. Disponível em: <http://www.iaccp.org/sites/default/files/schongflug_1997.pdf>. Acesso em: 2 dez. 2017.

BERRY, John W.. Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: an International Review, v. 46, n. 1, p. 5-68, 1997b.

BERRY, John W. et al. Introduction to cross-cultural psychology. In: ______. Cross-cultural psychology research and applications. 2. ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. p. 1-16. Disponível em: <https://tsu.ge/data/file_db/faculty_psychology/Cross-Cultural%20Psychology.pdf>. Acesso em: 10 jan. 2017.

BUSTOS, Dalmiro Manuel. O teste sociométrico: fundamentos, técnica e aplicações. Tradução de Antonio Marcello Campedelli. São Paulo: Brasiliense, 1979.

CARVALHO, Alonso Bezerra de. A relação professor-aluno e a amizade na sala de aula: por uma outra formação humana na escola. Revista Espaço Acadêmico, v. 14, n. 169, p. 23-33, 2015. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/27889/14690>. Acesso em: 10 jan. 2018.

CARVALHO, Alonso Bezerra de Alteridade e amizade na educação: a sala de aula como espaço ético. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE FILOSOFIA E EDUCAÇÃO, V., 2010, Caxias do Sul. Anais Congresso Internacional de Filosofia e Educação, Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2010. Disponível em: <https://www.ucs.br/.../Alteridade%20e%20amizade%20na%20educacao_a%20sala%20>. Acesso em: 10 jan. 2018.

CARVALHO, Alonso Bezerra de; LUENGO, Fabiola Colombani. A amizade na sala de aula e a educação inclusiva: reflexões filosóficas. Revista Educação Especial, v. 30, n. 59, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/28081/pdf>. Acesso em: 29 nov. 2017.

CARVALHO, Alonso Bezerra de; LUENGO, Fabiola Colombani.. A sala de aula como espaço de encontro: ética e amizade na prática pedagógica. Actas del Tercer Congreso de Filosofía de la Educación, v. 3, 2015: 1635-1648. Disponível em: < http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/156> Acesso em: 10 jan. 2018.

DEBIAGGI, Sylvia Dantas. Introdução. In: DEBIAGGI, Sylvia Dantas; PAIVA, Geraldo José (orgs.). Psicologia, e/imigração e cultura. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2004. p. 135-164.

GARCIA, Agnaldo. Psicologia da amizade na infância: uma introdução. Vitória: UFES, 2005. Disponível em: <https://agnaldogarcia.files.wordpress.com/2010/12/agnaldo_garcia_-_livro-psicologia-da-amizade-na-infc3a2ncia.pdf>. Acesso em: 29 nov. 2017.

GARCIA, Agnaldo; PENSO, Maria Aparecida. The context of international friendships: migration and international education. In: GARCIA, Agnaldo. International friendships: the interpersonal basis of a worldwide community. Nescastle upon Tyne: Cambridge Scholars, 2016. p. 12-25.

MORENO, Jacob Levy. Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e do sociodrama. Tradução: Denise Lopes Rodrigues e Márcia Amaral Kafuri. Goiânia: Dimensão, 1994. v. 2.

NETO, Félix Fernando Monteiro. Estudos de psicologia intercultural: nós e outros. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012a. v. 1.

NETO, Félix Fernando Monteiro. Estudos de psicologia intercultural: nós e outros. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2012b. v. 2.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Educação para a cidadania global: tópicos e objetivos de aprendi-zagem. Brasília, 2016. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002448/244826POR.pdf>. Acesso em: 10 set. 2017.

PEREIRA, Jacira Helena do Valle. Educação na fronteira: o caso Ponta Porã (MS) e Pedro Juan Caballero (PY). Papéis, Revista do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens, v. 18, n. 36, p. 93-106, 2014. Disponível em: <http://seer.ufms.br/index.php/papeis/article/view/3015>. Acesso em: 20 jan. 2017.

SAM, David L.; BERRY, John W. Acculturation: when individuals and groups of different cultural backgrounds meet. Perspectives on Psychological Science, v. 5, n. 4, p. 472-481, 2010. Disponível em: <http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1745691610373075?journalCode=ppsa>. Acesso em: 2 mar. 2018.

SILVA, Rafael Bianchi. Amizade, diferença e educação: reflexões a partir de Zygmunt Bauman. Educação & Realidade, v. 43, n. 1, p. 115-129, 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362018000100115&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 29 jan. 2018.

VALDIVIA, Ibis M. Alvarez; SCHNEIDER, Barry H.; CARRASCO, Cecilia Villalobos. School adjustment and friendship quality of first and second generation adolescent immigrants to Spain as a function of acculturation. Journal of Adolescent Research, v. 31, n. 6, p. 750-777, 2016.

Published

2020-07-02

How to Cite

SANTANA, Maria Luzia da Silva; FUKUDA, Cláudia Cristina. Intercultural friendship of students in the Brazil-Paraguay dry borders. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 52, p. e8372, 2020. DOI: 10.5585/eccos.n52.8372. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8372. Acesso em: 26 sep. 2024.