There is life in school and there is school in life: some provocations about the draft law "school without political party”
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8544Keywords:
Education, Society, School Without Political PartyAbstract
This article mainly aims at problematizing and analyzing the permanent congruence relation between schools and societies, aiming to develop a learning process which is oriented towards the production of other relationships, valuing the plurality of existing and constant experiences and knowledge in these spaces. It problematizes the proposal of the Draft Law called "School without Political Party", that aims to move back and to "robotize" the educational process and its subjects. Then, this article discusses the relation of modern hegemonic rationality, with its dualistic perspective of understanding the reality, observed through this proposal whose logic includes the possibility of neutrality of the school in relation to what is happening in society. The theoretical framework is based on authors such as Morin (1991), Santos (2010), Alves (2008) and Maturana (2009). Also, this study highlights the urgent need for a permanent questioning on the dichotomous and reductionist idea with which school and society are treated, as well as proposes a refusal of any proposal/project that submits or limits the freedom of thought in the school environment.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Currículo: conhecimento e cultura. Entrevista concedida ao programa Salto para o Futuro. Realizada em 30/10/2008. Disponível em: < http://www.tvbrasil.org.br/saltoparaofuturo/entrevista.asp?cod_Entrevista=54 >. Acesso em: 27/01/2015.
ALVES, Nilda. A Compreensão de Políticas nas Pesquisas com os Cotidianos: Para Além dos Processos de Regulação. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 113, p. 1195-1212, out.-dez. 2010. Acesso em: 27/01/2015. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br
CARVALHO, Janete Magalhães. Do projeto às estratégias/táticas dos professores como profissionais necessários aos espaços/tempos da escola pública brasileira. In: CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Diferentes perspectivas da profissão docente na atualidade. 2. Ed. Vitória: Edufes, 2004.
ESTEBAN, Maria Teresa. Currículos e conhecimentos escolares. In: FERRAÇO, Carlos Educardo e CARVALHO, Janete Magalhães (Org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produções de subjetividades. Petrópolis: DP ey Alii; Vitória: Nupec/Ufes, 2013.
GARCIA, Regina Leite; ALVES, Nilda. Para começo de conversa. In: GARCIA, Regina Leite; ALVES, Nilda (Org.). O Sentido da Escola. 5. ed. Petrópolis: DP ey Alii, 2008.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Tradução de Lúcia Mathilde Endlich Orth. 7ª Ed. Petrópolis, Vozes, 1985.
MATURANA, Humberto. Emoções e linguagem na educação e na política; Tradução: José Fernando Campos Fontes. 1ª ed. atualizada. – Belo Horizonte: Editora. UFMG, 2009.
MORIN, Edgar. O método 4 - As ideias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Tradução de Emilio Campos Lima. Mem Martins Codex: Editions du Seiul, 1991.
MORIN, Edgar. O método 1: A Natureza da Natureza. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 16. ed. Porto: Afrontamentos, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 349
- PDF (Português (Brasil)) 337