Buy your future! The current scenario of the mercantilization of professional education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n51.8835

Keywords:

Employability, Neoliberalism, Privatization, Qualification.

Abstract

In this article, we aim to discuss the expansion of Professional Education in private teaching institutions. The methodology consisted of researches on the websites of six companies that offer professional training courses in order to understand how they presented the discourse of employability, qualification and competence as a marketing strategy to attract student-clients. Based on a review of the literature on the topic privatization of professional education in Brazil, we consider that the expansion of the private sector in Brazilian education stems from the deepening of neoliberal policies in recent decades. They have reduced the state’s participation in investments and disseminated the idea of market insertion through acquisition of training courses, generally short-term courses, provided by educational institutions, especially private ones, many of them are financed by public funds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutor em Educação.

Professor do IFRN.

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Rede Nacional).

Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino (IFRN/UERN/UFERSA). 

Verônica Dantas de Araújo Albano, IFRN

Licenciada em Pedagogia (UERN), Especialista em Educação e Contemporaneidade (IFRN/Mossoró) e professora da rede pública municipal de Mossoró-RN.

References

ANTUNES, A. Anos 2000: continuidade ou ruptura do desmonte neoliberal? Revista POLI - Saúde, Educação e Trabalho, Rio de Janeiro, v. 6, n. 31, nov./dez. 2013, p. 14-19.

ANTUNES, R.; PRAUN, L. A sociedade dos adoecimentos no trabalho. Serviço Social & Sociedade, São Paulo, n. 123, jul./set. 2015, p. 407-427.

ANUÁRIO BRASILEIRO DA EDUCAÇÃO BÁSICA 2017. São Paulo: Moderna, 2017.

ARAÚJO, R. M. L.; RODRIGUES, D. S. Referências sobre práticas formativas em Educação Profissional: o velho travestido de novo ante o efetivamente novo. In: ARAÚJO, R. M. L.; RODRIGUES, D. S. (Orgs). Filosofia da práxis e a didática na Educação Profissional. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 7-43.

BALL, S. J. Privatizações da educação e novas subjetividades: contornos e desdobramentos

das políticas (pós)neoliberais. Entrevista concedida a Sanny Silva da Rosa. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 53, abr./jun. 2013, p. 457-466.

BALL, S. J. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: UEPG, 2014.

BATISTA, E. L. Educação Profissional no Brasil: análise do projeto industrial burguês para a formação de trabalhadores nos primórdios do século XX. In: BATISTA, E. L.; MULLER, M. T. (Orgs.). A Educação Profissional no Brasil. Campinas: Alínea, 2013. p. 155-180.

BRÁZ, A. S. Mercado de trabalho: há vagas, mas faltam profissionais - Por quê?. Jornal do Brasil, 12 out. 2014. Disponível em: http://www.jb.com.br/sociedade-aberta/noticias/2014/10/12/mercado-de-trabalho-ha-vagas-mas-faltam-profissionais-por-que/ Acesso em: 8 jun. 2017.

CALDERÓN, A. I. Universidades mercantis: a institucionalização do mercado universitário em questão. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 1, jan./mar., 2000, p. 61-72.

CHARLOT, B. Educação e globalização: uma tentativa de colocar ordem no debate. Sísifo, Lisboa, n. 4, out./nov. 2007, p. 129-136.

DAVIES, N. O financiamento da educação e seus desafios. ECCOS – Revista Científica Uninove, São Paulo, v. 6, n. 1, 2004, p. 43-63.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educar o trabalhador cidadão produtivo ou o ser humano emancipado? Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, jan./ago. 2003, p. 45-60.

GENTILI, P. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, T. T.; GENTILI, P. (Orgs.). Escola S. A.: quem ganha e quem perda no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE (Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação), 1996. p. 9-49.

______. Três teses sobre a relação trabalho e educação em tempos liberais. In: SANFELICE, José Luís; SAVIANI, Dermeval; LOMBARDI, José Claudinei. (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas: Autores Associados, Histedbr, 2002. p. 45-59.

GUIMARÃES, C. Anhanguera-Kroton: capital financeiro avança sobre a educação. Revista POLI - Saúde, Educação e Trabalho, Rio de Janeiro, v. 6, n. 35, jul./ago. 2014, p. 16-18.

HADDAD, S.; GRACIANO, M. Educação: direito universal ou mercado em expansão. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v. 18, n. 3, jul./set. 2004, p. 67-77.

JORNAL NACIONAL. De um lado, desemprego; de outro, vagas sobrando em empresas. Globo, Rio de Janeiro, 11 jul. 2016. Disponível em: http://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2016/07/de-um-lado-desemprego-de-outras-vagas-sobrando-em-empresas.html Acesso em: 8 jun. 2017.

KUENZER, A. Z. Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo: Cortez, 2000.

KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D.; SANFELICE, J. L. (Orgs.). Capitalismo, trabalho e educação. Campinas, São Paulo: Autores Associados, Histedbr, 2002. p. 77-95.

LOBATO, P. H. Sobra falta de qualificação profissional no mercado de trabalho. Em.com.br, 26 out. 2012. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/economia/2012/10/26/internas_economia,325693/sobra-falta-de-qualificacao-profissional-no-mercado-de-trabalho.shtml Acesso em: 8 jun. 2017.

MELO, T. G. S.; MOURA, D. H. Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego (Pronatec): expansão e privatização da Educação Profissional. Holos, Natal, v. 6, 2016, p. 103-119.

OLIVEIRA, R. A (des)qualificação da educação profissional brasileira. São Paulo: Cortez, 2003.

OLIVEIRA, R. P. A transformação da educação em mercadoria no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 108, out. 2009, p. 739-760.

OLIVEIRA, S. A. Z. P.; ALMEIDA, M. L. P. Educação para o mercado x educação para o mundo do trabalho: impasses e contradições. Revista Espaço Pedagógico. Passo Fundo, v. 16, n. 2, jul/dez. 2009, p. 155-167.

PARO, V. H. Parem de preparar para o trabalho!!! Reflexões acerca dos efeitos do neoliberalismo sobre a gestão e o papel da escola básica. In: FERRETTI, C. J. et al. (Orgs). Trabalho, formação e currículo: para onde vai a escola. São Paulo: Xamã, 1999. p. 101-120. Disponível em: https://social.stoa.usp.br/articles/0016/3148/Vitor_Paro_Parem_de_preparar_para_o_trabalho.pdf Acesso em: 18 jun. 2018.

PINO, M. D. Política educacional, emprego e exclusão social. In: FRIGOTTO, G; GENTILI, P. (Orgs.). A cidadania negada: políticas de exclusão na educação e no trabalho. São Paulo: Cortez, 2001. p. 65-87.

RODRIGUES, J. A educação e os empresários: o horizonte pedagógico do capital. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (Orgs.). A experiência do trabalho e a educação básica. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 101-113.

SHIROMA, E. O. O estado como cliente: interesses empresariais na coprodução da inspeção escolar. Trabalho Necessário, Niterói, v. 13, n. 22, 2015, p. 57-79.

Published

2019-12-09

How to Cite

SOUZA, Francisco das Chagas Silva; ALBANO, Verônica Dantas de Araújo. Buy your future! The current scenario of the mercantilization of professional education in Brazil. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 51, p. e8835, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n51.8835. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/8835. Acesso em: 22 jul. 2024.