Passive revolution and the formative role of philosophy in high school

Authors

  • Paolo Nosella Universidade Federal de São Carlos
  • Alessandra Maria Martins Gaidargi Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n47.6020

Keywords:

High School. Philosophy. Passive Revolution.

Abstract

This paper is a work in progress, in which we present preliminary notes that will be further developed in essays. We argue that the theoretical fruitfulness of the category "passive revolution" that Antonio Gramsci developed in his writings, provides thorough analysis and critique of the media revolution underway. The first part will illustrate the concept of "passive revolution" Gramsci. The second part will focus on the passive revolution in brazilian culture in general, and currently on the indiscriminate and extensive use of media by young high school students. The third part is a defense of the philosophy education proposed in middle school as an "instrument" of unit and responsible reconstruction of the world’s concept for young teens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paolo Nosella, Universidade Federal de São Carlos

Docente da Universidade Federal de São Carlos, São Carlos/SP, Brasil

Alessandra Maria Martins Gaidargi, Universidade Nove de Julho

Doutora em educação pela Universidade Nove de Julho, São Paulo/SP, Brasil

References

AZEVEDO, Arthur. O velho Lima. In: NOSELLA, Paolo. Qual compromisso político? Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação na educação formal: processo de mudança. In: Revista Comunicação & Educação, São Paulo, mai/ago, 1997.

GAIDARGI. Alessandra M. M. Educação para as mídias no Ensino Médio: perspectivas para o século XXI. 2013. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Nove de Julho - UNINOVE, São Paulo.

GRAMSCI, Antonio. Quaderni del cárcere. Edição crítica do Instituto Gramsci de Valentino Gerratana. Torino: Einaudi Editora, 1975.

KHAN, Salman. Um mundo, uma escola. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2013.

LAMPEDUSA, Giuseppe Tomasi. Il gattopardo. Torino: Einaudi, 1957.

MATEUS, in: Novo Testamento. São Paulo: Editora Herder, 1970.

NOSELLA, Paolo. A escola de Gramsci. São Paulo: Cortez, 2018.

NUNES, Clarice. Ensino médio. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

PASOLINI, Pier Paolo. Petrolio. Milão: Arnoldo Mondadori, 2014.

WEHLING, Arno. A incorporação do Brasil ao mundo moderno. In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria Helena Câmara (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. vol. I - séculos XVI-XVIII. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.

Published

2018-12-27

How to Cite

NOSELLA, Paolo; GAIDARGI, Alessandra Maria Martins. Passive revolution and the formative role of philosophy in high school. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 47, p. 289–300, 2018. DOI: 10.5585/eccos.n47.6020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/6020. Acesso em: 5 nov. 2024.