Building evaluation indicators at school: participation of state employees in decision-making process
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.8511Keywords:
Education, Formation, Staff, Participation, QualityAbstract
This article discusses data from a survey of employees of a municipal public school as part of a broader survey that heard all segments of the school community about educational evaluation. This research[1] was carried out in the period 2013-2015 through a partnership between the school and the Master's Program in Education of Universidade de São Paulo and was supported by the Foundation for Research Support of the State of São Paulo (Fapesp). In this section, we discuss the perception of employees about the quality of education and what they consider important to be evaluated at school. The results show that employees are traditionally excluded from pedagogical issues, but they are those who present the most cohesive ideas. Therefore, they are a segment whose contribution to improving the quality of school education shall not be underestimated.
[1] Institutional self-evaluation: building evaluation indicators that enable dialogue with external evaluations.
Downloads
References
ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Entrevista com o Prof. Ocimar Munhoz Alavarse. [Entrevista cedida a] Julio Gomes Almeida. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 5, n. 1, jan./jun. 2012. Disponível em: http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_educacao/pdf/volume_5_1/educacao_01_126-131.pdf. Acesso em: 16 jan. 2013.
ALMEIDA, Julio Gomes; NHOQUE, Janete Ribeiro (org.). Pesquisa na educação básica: a escola e a produção de conhecimento. Curitiba: CRV, 2016.
ALMEIDA, Julio Gomes; NHOQUE, Janete Ribeiro. Autoavaliação institucional: a mobilização da comunidade na definição de indicadores de qualidade. In: CONGRESSO NACIONAL DE AVALIAÇÃO EM EDUCAÇÃO: III CONAVE, 3., 2014, Bauru. Anais [...]. Bauru: CECEMCA/Unesp, 2014. p. 1-12. Disponível em: http://wwwp.fc.unesp.br/Home/paginas/conave3/julio-gomes.pdf. Acesso em: 24 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Departamento de Avaliação e Informações Educacionais. Texto referencial para avaliação, monitoramento e acompanhamento: cadernos de estudos temáticos. Brasília: MEC/Secad/Daie, 2013. Disponível em: https://proeaprg.files.wordpress.com/2013/02/texto-de-maria-das-grac3a7as-ruas.pdf. Acesso em: 17 dez. 2013.
BERCKENBROK-ROSITO, Margarete May. Formação do professor pesquisador: um processo de desenvolvimento da autonomia e de escuta dos sujeitos. In: ALMEIDA, J. G.; DINIZ, P. M. (org.). Avaliação institucional no ensino fundamental: o que pensam os alunos sobre educação de qualidade. Curitiba: CRV, 2018, p. 179-186.
FREITAS, Luis Carlos de et al. Avaliação Educacional: caminhando pela contramão. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
GATTI, Bernardete Angelina. Avaliação e qualidade da educação. São Paulo: Unesco/Ipea/MEC, 2006.
MACEDO, Letícia. Prefeitura de SP cria novo critério para avaliação de qualidade das escolas. Portal G1 SP, 27 jul. 2011. Disponível em: http://g1.globo.com/sao-paulo/noticia/2011/07/prefeitura-de-sp-cria-novo-criterio-para-avaliacao-de-qualidade-das-escolas.html. Acesso em: 24 mar. 2018.
RAVITCH, Diane. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian. Avaliação escolar e democratização: o direito de errar. In: AQUINO, J. G. (org.). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. 5. ed. São Paulo: Summus, 1997. p. 125-138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 407
- PDF (Português (Brasil)) 444