Dilemms around socio-education: the implementation of socio-educational measures in the open environment in the municipality of Arcoverde, Pernambuco

Authors

  • Marcos José da Silva Júnior Universidade de Pernambuco (UPE)
  • Fernando da Silva Cardoso Universidade de Pernambuco (UPE)

DOI:

https://doi.org/10.5585/prismaj.v19n1.14273

Keywords:

Socio-educational measure, Socioeducation, Green arch. Pernambuco

Abstract

Socio-education emerged with the advent of the Child and Adolescent Statute (ECA), instituted in 1990, to be applied in the execution of socio-educational measures. As its concept is something new and still under construction, its systematization becomes complex. Thus, at present study the dimensions of socio-education present are analyzed from measures carried out in the open environment in the municipality of Arcoverde, Pernambuco. The study, of deductive character, of mixed approach, is organized from the collection of documentary data, analyzed based on the technique of content analysis. The statistical data were extracted from archives of the Specialized Reference Center for Social Assistance (CREAS) in the municipality of Arcoverde, Pernambuco. The results show that in the municipality mentioned, the socio-educational measures carried out in an open environment dimension the pedagogical and social character of the activities carried out, including beyond CREAS. However, the intersectoral service of the actions is still timid and needs a better systematization, so that the concept of socio-education is fully considered in the execution of such measures.

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Author Biographies

Marcos José da Silva Júnior, Universidade de Pernambuco (UPE)

Graduado em Direito - Universidade de Pernambuco, Campus Arcoverde. Advogado. 

Fernando da Silva Cardoso, Universidade de Pernambuco (UPE)

Doutor em Direito - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2016). Mestre em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco (2015). Especialista em Direitos Humanos - Universidade Federal de Campina Grande (2015). Professor Assistente, Subcoordenador de Pesquisa e Extensão e membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Direito da Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde. Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Transdisciplinares sobre Meio Ambiente, Diversidade e Sociedade (UPE/CNPq). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação em Direitos Humanos da UFPE. Pesquisador do Grupo de Pesquisas sobre Democracia, Gênero e Direito (PUC-Rio/CNPq), de Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE/CNPq), Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE-CAA/CNPq) e do Diversiones - Grupo de Pesquisa sobre Direitos Humanos, Poder e Cultura em Gênero e Sexualidade (UFPE-CNPq).  

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Published

2020-06-22

How to Cite

SILVA JÚNIOR, Marcos José da; CARDOSO, Fernando da Silva. Dilemms around socio-education: the implementation of socio-educational measures in the open environment in the municipality of Arcoverde, Pernambuco. Prisma Juridico, [S. l.], v. 19, n. 1, p. 95–118, 2020. DOI: 10.5585/prismaj.v19n1.14273. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/prisma/article/view/14273. Acesso em: 22 jul. 2024.