The relation between financial attitude, consumer purchasing behavior and debt background

Authors

  • Thais Xavier Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba
  • Marlette Cassia Oliveira Ferreira Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba
  • Flavio Santino Bizarrias Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.13898

Keywords:

Financial education, Materialism, Consumption by status.

Abstract

Purpose of the study: To estimate the degree of relationships between financial attitude, materialism, consumption by status, and consumer perception of the chosen payment method, and impacts on indebtedness.

Methodology / approach: We used the survey technique, which collected data from 161 respondents. The quantitative data obtained were analyzed through structural equation modeling, as well as conditional mediation and moderation tests.

Main results: Individuals with weak financial attitudes tend to be more materialistic and to consume more by status, and individuals with materialistic and status-driven tendencies are more prone to debt. No relationship was identified between the chosen means of payment and indebtedness. On the other hand, the mediation of the financial attitude in debt mitigation was observed.

Originality / relevance: Despite the vast literature on the theories cited in the paper, the relationship between the financial attitude and the buying behavior of the Brazilian consumer had not yet been established, from an attitude perspective as a predictor of behavior.

Theoretical / methodological contributions: The work contributes to studies on the inversely proportional advance relationship between financial attitude, status consumption and materialism, in which the latter constructs are discouraged by the individual's trait with that first characteristic. The study also identified the mediation of financial attitude as a debt reduction mechanism.

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Author Biographies

Thais Xavier, Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba

Possui graduação em Gestão Empresarial pela Faculdade de Tecnologia do Estado de São Paulo (2015) e especialização em Gestão Financeira pelo Instituto Federal de São Paulo (2018). Atualmente é funcionária celetista do Banco Bradesco S.A.. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Financeira em bancos e cooperativas de crédito. 

Marlette Cassia Oliveira Ferreira, Instituto Federal de São Paulo campus Caraguatatuba

Doutora em Administração; Mestre Interdisciplinar em Administração, Comunicação e Educação. Bacharel em Comunicação Social Habilitação em Publicidade e Propaganda; Bacharel em Administração Geral; Licenciada em Pedagogia.Hoje docente efetiva no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - Caraguatatuba. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração e Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing, crowding, turismo, varejo.

Flavio Santino Bizarrias, Universidade Nove de Julho

Professor e Pesquisador do Programa de Pos-graduação em Gestão de Projetos (PPGP) da Universidade Nove de Julho, stricto sensu, professor de ensino superior da Universidade Nove de Julho. Atuo também como consultor de empresas, aplicando os conhecimentos científicos aos desafios das organizações. Pós doutorado em andamento em Marketing Internacional pela ESPM-SP, Doutor em Administração (2017) e mestre em Administração (2014) pela Universidade Nove de Julho. Possuo especialização em Marketing pela ESPM-SP e graduação em Administração de Empresas pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2000). Atuo principalmente nos seguintes temas de pesquisa: marketing e gestão de projetos, comportamento do consumidor, atitudes implícitas (automáticas) marcas, crowding, e identidade do consumidor. Possuo experiência profissional na área de Administração, com ênfase em Mercadologia. 

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Published

2020-01-20

How to Cite

Xavier, T., Ferreira, M. C. O., & Bizarrias, F. S. (2020). The relation between financial attitude, consumer purchasing behavior and debt background. ReMark - Revista Brasileira De Marketing, 18(4), 220–243. https://doi.org/10.5585/remark.v18i4.13898