The cultural logic of the business internationalization process: the acquisition of a certification of origin seal

Authors

  • Simone de Lira Almeida Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC)
  • Fernando Gomes de Paiva Júnior Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE).
  • José Roberto Ferreira Guerra Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC)

DOI:

https://doi.org/10.5585/ijsm.v9i2.1670

Keywords:

Cultural Dimension, Business Internationalization Process, Cultural Identity

Abstract

The study discusses the cultural dimension in the business internationalization process. Institutional communications of SEBRAE regarding the certification of origin of the curd cheese from Pernambuco are analyzed as trade integration effort in foreign markets. The hermeneutic interpretive inspirated method is adopted as support for the document analysis that investigates the relevance of the cultural dimension in the business internationalization process. The results show that certification of origin means a strategy to develop the local culture and assimilation of the other territories cultural logic. In this sense, tradition and cultural identity are recognized as dynamic elements, since the meanings of the product in the culture of origin are modeled to cultural patterns of destination through a translation process that reduces the psychic distance between nations involved in international negotiation.

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Author Biographies

Simone de Lira Almeida, Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC)

Doutoranda em Administração do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE). Mestre em Administração pelo PROPAD-UFPE. Professora do Departamento de Hotelaria e Turismo da UFPE. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC) vinculado ao PROPAD-UFPE. CCSA/UFPE

Fernando Gomes de Paiva Júnior, Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE).

Pesquisador e Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE). Líder da área de empreendedorismo, inovação e redes sociais do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC), vinculado ao PROPAD-UFPE. CCSA/UFPE

José Roberto Ferreira Guerra, Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC)

Mestrando em Administração do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Pernambuco (PROPAD-UFPE). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inovação, Tecnologia e Consumo (GITEC) vinculado ao PROPAD-UFPE.

Published

01.11.2010

How to Cite

Almeida, S. de L., de Paiva Júnior, F. G., & Guerra, J. R. F. (2010). The cultural logic of the business internationalization process: the acquisition of a certification of origin seal. Revista Ibero-Americana De Estratégia, 9(2), 75–98. https://doi.org/10.5585/ijsm.v9i2.1670

Issue

Section

Articles