The importance of educational interventions for adherence to the immunosuppressant treatment program to kidney-transplanted patients

Autores

  • Dagoberto França da Rocha Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre
  • Ana Elizabeth Prado Lima Figueiredo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Simone Travi Canabarro Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre
  • Aline Winter Sudbrack Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.5585/conssaude.v17n3.8204

Palavras-chave:

Medication Adherence, Kidney Transplantation, Learning.

Resumo

Introduction: the non-adherence to the immunosuppressant treatment program is frequent in kidney transplanted patients. To promote the adherence to this therapeutic, specific educational interventions for every learning style, can help create better results. Objective: verify the relevance of educative interventions adjusted to different learning styles for immunosuppressive treatment adherence in kidney transplant patients. Methods: cohort study. Fifty-nine (59) kidney transplanted patients took part in the study. To evaluate adherence was used the Basel Assessment of Adherence Scale for Immunosuppressives (BAASIS) instrument. The learning styles were identified by the VARK questionnaire. Results: significant differences were observed in the second (p<0,001), third (p<0,001) and fourth (p=0,009) evaluate of the adherence, when compared with the first one. There wasn’t found significant differences when related. They didn't go find differences significant when related the adhesion with the learning styles and too much demographic and clinical data. Conclusion: the adhesion to the imunossupressor doesn't seem to be associated to the specific interventions for each learning style.

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Biografia do Autor

Dagoberto França da Rocha, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

Mestre em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre.

Especialista em Captação, Doação e Transplante de Órgãos e Tecidos pelo Instituto Israelita de Ensino e Pesquisa Albert Einstein.

MBA em Gestão de Negócios em Saúde.

Enfermeiro da Organização de Procura de Órgãos do Hospital São Lucas da PUCRS.

Ana Elizabeth Prado Lima Figueiredo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutorado em Ciências da Saúde, Enfermeira, Professora titular da Escola de Ciências da Saúde da PUCRS

Simone Travi Canabarro, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

Doutorado em Saúde da Criança, Enfermeira, Professora adjunta da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

Aline Winter Sudbrack, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

Doutorado em Sociologia, Socióloga, Professora adjunta da  da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre - UFCSPA

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Publicado

28.09.2018

Como Citar

1.
Rocha DF da, Figueiredo AEPL, Canabarro ST, Sudbrack AW. The importance of educational interventions for adherence to the immunosuppressant treatment program to kidney-transplanted patients. Cons. Saúde [Internet]. 28º de setembro de 2018 [citado 15º de novembro de 2024];17(3):273-80. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/saude/article/view/8204

Edição

Seção

Artigos