Clinical and radiographic analysis before and after conservative treatment in adolescent idiopathic scoliosis: a case study
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v10i1.2416Keywords:
Physiotherapy (techniques), Posture, Scoliosis.Abstract
Introduction: Idiopathic Adolescent Scoliosis (IAS) is a disease of unknown cause and diagnosed in individuals at the age of 10 years or over. The base of the treatment is a reliable assessment, including medical history, physical examination and radiographs. The clinical evaluation includes Adams test, postural analysis and calculation of the Cobb’s angle. Objective: To analyze clinical and radiographic changes before and after conservative treatment in patient with IAS. Methods: The resources used were therapeutic techniques for isostretching, manual therapy and thoracolumbar sacral orthosis. Results: After 30 sessions of physiotherapy, the results were analyzed by a comparison of ratings pre and post treatment, and the parameters used were the results of Adams test, Cobb’s angle and photographic assessment. The patient presented the gibbosity reduction in Adams test, decrease of Cobb angle of 6 degrees and postural improvement. Conclusion: The conservative treatment of IAS achieved significant clinical and radiographic results.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.