The effect of gymnastics on young people’s perceptual-motor skills and on their perceived physical ability
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v11n1.2848Keywords:
Gymnastics, Motor skills, Psychomotor performance, Proprioception.Abstract
Objective: To examine the effect of gymnastics on female university students’ perceptual-motor skills and on their perception of their physical ability. Method: Fifteen healthy female university students aged 21.60 ± 1.59 years who were beginners in this sport were selected. Broad motor coordination was measured through the Burpee test. Elbow proprioception was assessed using a kinesiometer, while a fixed goniometer was used for assessing knee proprioception. In order to assess perception of physical abilities, a questionnaire was obtained and subjected to a validation process in order to be used in the study. Student’s t-test for paired samples was used to determine intragroup differences. Results/Conclusion: The results showed meaningful differences in the variables for broad motor coordination and perception of physical abilities after ten gymnastics sessions (aerobic and localized), demonstrating that the practice of this sport contributes effective changes to participants’ motor repertoire and to their perception of their physical abilities.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.