Physiotherapy intervention in otodental syndrome – case study
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n1.3865Keywords:
Physical therapy modalities, Posture, Tooth abnormalities.Abstract
Introduction: Otodental Syndrome (OS) is characterized by dental anomalies, hearing loss and eyes coloboma. Occlusal changes are common and are associated with abnormal face development. Objective: To evaluate the effect of Proprioceptive Neuromuscular Facilitation (PNF) for the facial muscles and Global Postural Reeducation (GPR) in head and neck posture in patient with OS. Methods: A volunteer, ten years old, carrier OS, presenting hearing loss and allergic rhinitis, delayed tooth eruption, difficulty breathing and parafunctional habits participated in this study. We applied a PNF program of exercises for the face, followed by GRP for seven weeks. Results: We observed an improvement of facial expression and muscle tone after treatment. Conclusion: The GRP associated with PNF face promoted improvement in muscle strength of mime and facial expression and improves the posture of the head and neck in carrier OS, suggesting its use as a practice of physical therapy in these cases.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.