Static and dynamic balance of elderly physical activity practitioners at Third Age Academies
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n3.4318Keywords:
Elderly, Physical activity, Postural balance.Abstract
Objectives: To compare the static and dynamic balance of elderly practitioners and non-practitioners of physical activities in Academic Seniors, analyzing the association of sociodemographic factors. Methods: Participants were four hundred patients of both genders, and two hundred physically active individuals at the academies of third age (active group) and two hundred non aged practitioners of physical activity (sedentary group). To evaluate both groups, Tinetti test and a questionnaire with dichotomous responses were performed on sociodemographic profile, as well as, health conditions and habits of life. For statistical analysis, the chi-square test and “t” test were done, with significance level set at five percent. Results: The active group showed higher levels of static and dynamic balance when compared to the sedentary group (p <0.001). Conclusions: In this study it can be concluded that elderly people who practice physical activities at the Academies of the Third Age have better balance, when compared with sedentary elderly, indicating that activities in these spaces can generate positive effects on the motor performance of the elderly population.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.