The relation between muscle strength and balance in elderly individuals enrolled in a balance program
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v12n4.4392Keywords:
Elderly, Muscle strength, Postural balance.Abstract
Introduction: Several factors may be associated with an increased risk of falls as age increases. Lower limb strength (LLS), which may be trained for, has drawn the attention of researchers in the field of physical education. Objective: To analyze the relation between balance and LLS in elderly participants enrolled in a program aimed at preventing falls. Methods: The sample consisted of 32 elderly persons enrolled in an extension project. Their mean age was 76.54 (± 8.3) years. The following tests were conducted: sit and stand (LLS), one-leg stance (static balance), TUG (dynamic equilibrium), and functional reach (recoverable balance). The statistical analysis was carried out by means of Spearman correlation (p<0.05) between LLS and three variables: one-leg stance, TUG, and functional reach. SPSS 18.0 software was used. Results: Test averages were: LLS – 15.6 (± 5.86), one-leg stance – 15.71 (± 11.82), TUG – 6.03 (± 1.84), functional reach – 32.84 (± 6.26). Statistically significant correlations were revealed between LLS and one-leg stance, TUG, and functional reach. Conclusion: Muscular strength training for the elderly can improve balance and help prevent falls.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.