Influence of muscle training in older inspiratory hypertensive inspiratory muscle weakness
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v13n1.4503Keywords:
Elderly, Hypertension, Respiratory muscles.Abstract
Introduction: It is common to the aging process the loss of respiratory muscle strength in heart and this process is most evident. Objectives: To measure the effects of a protocol of inspiratory muscle training in elderly hypertensive patients with respiratory muscle weakness. Materials and methods: This is a series of cases in which a protocol was applied using the Threshold ® IMT for five consecutive weeks. The evaluation included examinations of manometer, spirometry and 6MWT as well as the questionnaires Minichal and IPAQ (short version). For statistic we used t student test Results: The effectiveness of training in increasing the muscle strength was observed indirectly by the difference between the values of PImáxA (before) and PImáxD (after) training p = 0.004) . Conclusion: The training contributed to an increase in inspiratory muscle strength demonstrated by the increase in MIP, but its relationship with other variables measured is not clear.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.