Analysis of the effect of Pilates method on the postural profile of elderly women
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n3.5397Keywords:
Elderly, Exercise, Posture.Abstract
The aging process is characterized by various morphological, physiological, biochemical, and functional changes. Objectives: To investigate the effect of the application of Pilates exercises on angles and distances of the elderly women’s body segments. Methods: We performed an interventional quantitative study consisting of the application of 20 sessions of Pilates exercises twice a week with a population of 20 elderly women who had undergone a postural assessment by biophotogrammetry prior to and following the intervention. Results: We observed postural differences and confirmed a reduction in the distance of the lower angle of the scapula, of the epicondyles, and of the styloid process; a reduction in distance between T1 and the lower angles of the scapula; a reduction in notch angle of the sternum and epicondyles; and horizontal alignment of the head. Conclusions: The practice of Pilates exercises was enough to promote improvement in some postural variables. It is recommended to carry out further studies with larger population and frequency to obtain positive effect on other variables of the postural profile.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.