Influence of institutionalization and practice of physical activity on balance and functional mobility in elderly
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n3.5453Keywords:
Aged, Institutionalization, Postural balance.Abstract
Objective: To analyze the influence of institutionalization and physical activity in balance and functional mobility in elderly subjects. Methods: Sixty-one elderly were divided into three groups: 21 institutionalized (GIN), 20 non-institutionalized active (GAT) and 20 non-institutionalized not active (GNAT). Balance and functional mobility were evaluated by the Berg Balance Scale (BBS) and Timed Up and Go test (TUG), respectively. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (One Way Anova, Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U-test) with a significance level of p≤0.05. Results: We observed differences between groups in BBS (p=0.001) and TUG (p=0.001), with GAT showing better balance (55±1.4 points) and functional mobility (8.4 ± 2.03 seconds) in relation to GNAT (48.6±8.8 points; 16.1±12.9 seconds) and GIN (34.3±15.1 points; 29.6±18.6 seconds). Conclusions: Active elderly had better balance, functional mobility and lower risk for falls. Conversely, institutionalized elderly had a lower balance, functional mobility reduced and consequently high risk for falls.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.