Brazilian validation of the attitudes scale with regard to the AIDS: the Rasch model
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v14n3.5656Keywords:
Acquired immunodeficiency syndrome, HIV, Knowledge, Attitude to health.Abstract
Introduction: Rasch analysis has been identified as a method of statistical analysis that estimates the level of difficulty of the issues and the level and ability of participants, separately and independently. Objective: To test the validity of the Brazilian version of an attitude scale with regard to HIV/AIDS, according to the Rasch model. Method: We conducted a cross-sectional study with students of a teacher-training course, using an attitude scale. Data analysis was performed using psychometric analysis by the Rasch method, using Big Steps statistical software. Results: We found that 23% of the questions were not in accordance with the model. Nonetheless, the instrument presented a rate of 92% for reliability, separation index of items by 4.76 logits, and good internal and external consistency. Conclusions: The scale demonstrated good reliability and correlation among the questions and can contribute to the deepening of discussions and reviews of the measures to prevent HIV/AIDS.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.