Autonomic modulation of assessment in individuals with Down syndrome in hippotherapy
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v15n3.6360Keywords:
Horse Assisted Therapy, Down Syndrome, Heart Rate, Autonomous Nervous System.Abstract
Introduction: The hippotherapy is a therapeutic modality that serves largely individuals with Down syndrome, because they have motor, cognitive and socio-emotional changes. It is known that changes in heart rate are modulated by the autonomic nervous system, however, in the literature there are no descriptions of the variability of heart rate in these practitioners, especially in the activity related to hippotherapy. Objectives: To evaluate Heart Rate Variability in practitioners of hippotherapy with Down Syndrome. Methods: Six children with Down Syndrome were recruited, age rate of 12 ± 1.6 years. The Heart Rate were evaluate using a cardiofrequencimetre – Polar (RS800CX), before, during and after 5 sessions of hippotherapy once weekly. Results: There were tendency of decrease in the parasympathetic activity during initial rest between first and fifth sessions, and significant decrease of the parasympathetic activity observed by the value of pNN50 compared to the Heart Rate during the first and fifth sessions. Conclusions: This study has shown that children treated with hippotherapy had tendency to have their Heart Rate Variability decreased.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 ConScientiae Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.