Different orders of exercises during the circuit method does not alter the hemodynamic responses - Pilot Study
DOI:
https://doi.org/10.5585/conssaude.v16n4.7755Keywords:
Exercise, Muscle strength, Hemodynamics, Blood pressure.Abstract
Introduction: The effect of Circuit Training (CT) order’s on hemodynamics variables is inconclusive. Objective: To evaluate the effect of different orders of execution in acute hemodynamic responses in the CT. Methods: Eleven men were recruited. Training sessions were composed by the following sequence: Sequence A: multi-joint/single-joint; Sequence B: single-joint/multi-joint, performed at 60% of 1-MR with one minute interval. Both circuits were composed of three passes with eight stations. The outcomes were: systolic blood pressure (BPS), diastolic (DPS), heart rate (HR) and double product (DP). For comparisons was used two-way ANOVA repeated measures considering p<0.05. Results: HR values were significantly higher during and after exercise compared to baseline, increase of DP (p< 0,001) and decrease of BPS (p<0,001) after practice, regardless of the order of exercise execution. Conclusion: The CT method is efficient in promoting the hypotensive effect post-exercise regardless of the order of execution.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ConScientiae Saúde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
O(s) autor(es) autoriza(m) a publicação do texto na revista;
O(s) autor(es) garantem que a contribuição é original e inédita e que não está em processo de avaliação em outra(s) revista(s);
A revista não se responsabiliza pelas opiniões, idéias e conceitos emitidos nos textos, por serem de inteira responsabilidade de seu(s) autor(es);
É reservado aos editores o direito de proceder a ajustes textuais e de adequação às normas da publicação;
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional;
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado;
Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.