HISTORY TEACHING: MASTERS GRIOTS MEMORY IN QUILOMBOLA COMMUNITIES
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v18n1.10411Keywords:
History Teaching. Masters Griots Memory, Quilombola School EducationAbstract
This paper aims to discuss the contributions of History Teaching as a educational field that welcomes oral accounts of Master Griots as memorial documents of Quilombola Com-munities. The problem question is circumscribed in knowing: can the oral report be used as a document for the development of activities in the discipline of history? Before, how-ever, we have as a starting point, first, establish relations between Anti-Racist Education and History Teaching; and, second, to deal withthe oral accounts of Master Griots in His-tory Teaching. The adopted framework is in the field of History Teaching in intersection with the History of Education. In terms methodological, we use oral history and, therefore, the interviews made it possible to capture fragments of the reports that show their poten-cy. In sequence, we carried out a bibliographical immersion in order to analyze the pro-posed theme and to forward possibilities of the use of these stories in Teaching History.Downloads
References
BARROS, José D’Assunção. História e memória – uma relação na confluência en-tre tempo e espaço. Revista MOUSEION, v. 3, n. 5, jan./jul. 2009.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 13 ed. São Paulo: CIA das Letras, 1994.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Diretoria de Cur-rículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Funda-mental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL, Organização das Nações Unidas. III Conferência Mundial contra o Ra-cismo, Xenofobia e Intolerâncias Correlatas realizada em Durban – África do Sul de 31 de agosto a 7 de setembro de 2001.
CAIMI, Flávia Eloisa. Conversas e controvérsias: o ensino de história no Brasil (1980- 1998). Passo Fundo: Ed. UPF, 2001.
GOMES, Nilma Lino. Limites e possibilidades da implementação da lei 10.639/03 no contexto das políticas públicas em educação. In: Paula, Marilene de; Rosana, Heringer (Orgs). Caminhos convergentes: Estado e Sociedade na superação das desi-gualdades raciais no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Boll, ActionAid, 2009.
HALBWACHS, M. A Memória coletiva. São Paulo, Vértice/Revista dos Tribunais, 1990.
MAGALHÃES, Justino. Educação e Memória. Arquivos e museus: desafios à prá-tica educativa e à investigação histórica. In: NEPOMUCENO, Maria de A. & TI-BALLI, Elianda F.A. (orgs). A educação e seus sujeitos na história. Belo Horizonte: SBHE, 2007.
MUNANGA, Kabengele. Educação e diversidade cultural. In: O negro na con-temporaneidade e suas demandas. Cadernos PENESB 10. jun. de 2010.
MUNANGA, Kabengele. Origem e histórico do quilombo na África. Revista USP. São Paulo. n. 28, dez/fev, 1995/1996.
NUNES, Georgina Helena Lima. Comunidades remanescentes de quilombos: mar-cas negras de resistência de norte a sul do Brasil. Caderno de literatura. Porto Alegre, dez, 2007.
PINSKY, J. (org.) O ensino de História e a Criação do Fato. São Paulo: Contexto, 2005;
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v.2, n.3, p.3-15, 1989.
PROJETO ALMA. Origem do nome da Comunidade Quilombola Itamatatiua no município de Alcântara, MA. Depoimento de mestres Griôs. Documento produzido no projeto de pesquisa e extensão ALMA – UFMA, 2010.
SILVA, Celso Sisto. Do griô ao vovô: o contador de histórias tradicional africano e suas representações na literatura infantil. Dossiê: Voz e Interculturalidade. Porto Alegre. Nau Literária, vol. 09, n. 02, 2013.
SOUSA, Ricardo Costa de. História da educação da população negra no município de Alcân-tara. Porto Alegre: UFRGS, 2014, 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
THOMSON, A.; HAMILTON, P; FIRSCH, M. Os debates sobre memória e Histó-ria: alguns aspectos internacionais in FERREIRA, M.M; AMADO, J. (ORGs) Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro. FGV, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pós-graduação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 566
- PDF (Português (Brasil)) 317