HISTORY TEACHING: MASTERS GRIOTS MEMORY IN QUILOMBOLA COMMUNITIES

Authors

  • Ricardo Costa de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Centro de Cultura Negra Negro Cosme (CCNNC)
  • Cássio Michel dos Santos Camargo Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Escola Estadual Ildo Meneghetti; Escola de Ensino Fundamental Nossa Senhora da Conceição.

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v18n1.10411

Keywords:

History Teaching. Masters Griots Memory, Quilombola School Education

Abstract

This paper aims to discuss the contributions of History Teaching as a educational field that welcomes oral accounts of Master Griots as memorial documents of Quilombola Com-munities. The problem question is circumscribed in knowing: can the oral report be used as a document for the development of activities in the discipline of history? Before, how-ever, we have as a starting point, first, establish relations between Anti-Racist Education and History Teaching; and, second, to deal withthe oral accounts of Master Griots in His-tory Teaching. The adopted framework is in the field of History Teaching in intersection with the History of Education. In terms methodological, we use oral history and, therefore, the interviews made it possible to capture fragments of the reports that show their poten-cy. In sequence, we carried out a bibliographical immersion in order to analyze the pro-posed theme and to forward possibilities of the use of these stories in Teaching History.

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Author Biographies

Ricardo Costa de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Centro de Cultura Negra Negro Cosme (CCNNC)

Graduado em Pedagogia pela Faculdade de Educação Santa Terezinha (FEST); Especialista em Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Vinculado a Linha de Pesquisa: História, Memória e Educação.

Cássio Michel dos Santos Camargo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Escola Estadual Ildo Meneghetti; Escola de Ensino Fundamental Nossa Senhora da Conceição.

Graduado em História pelo Centro de Educação Metodista (IPA-RS); Especialista em Ensino de História e Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Su (UFRGS); Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS); Vinculado a Linha de Pesquisa: História, Memória e Educação. Atua como professor de História e Geografia nas séries finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio; Professor de História da Educação, Sociologia da Educação, Psicologia da educação e Didática das Ciências Humanas no Curso Normal,ambas instituições da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul. 

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Published

2019-06-24

How to Cite

DE SOUSA, Ricardo Costa; CAMARGO, Cássio Michel dos Santos. HISTORY TEACHING: MASTERS GRIOTS MEMORY IN QUILOMBOLA COMMUNITIES. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 18, n. 1, p. 164–182, 2019. DOI: 10.5585/cpg.v18n1.10411. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/10411. Acesso em: 27 sep. 2024.