THE MANAGEMENT OF NEW METHODOLOGIES: AN ALLIANCE BETWEEN TRADITION AND INNOVATION
DOI:
https://doi.org/10.5585/cpg.v18n1.11450Keywords:
University management, Tradition and innovation, New teaching methodologies.Abstract
The present study deals with the thematic of the alliance between tradition and innovation with new teaching methodologies. Its purpose is to verify the actions undertaken by La Salle University to combine tradition and innovation. Regarding the methodology, this is a case study composed of an experience report, documental and bibliographic research of a qualitative nature. The results obtained are based on the alliance between tradition and innovation in the institution, recognizing three main axes: 1) Teacher and technical-administrative training; 2) Formation of Unilasalle Innovators; 3) Development of the La Salle Learning Experience (LEX) Platform. Thus, in our final considerations we believe that it is possible to unite tradition with innovation, since this is an educational urgency of Higher Education Institutions that contemporaneity demands.
Downloads
References
ARUQUIPA, Marcelo G.; CHÁVEZ, Bertha B. e REYES, Ruth. Mejoramiento del Proceso Enseñanza Aprendizaje Aplicando Herramientas Google. Revsita Investigación y
Tecnología, v. 4, n. 1, 2016. Disponível em: https://goo.gl/qEhxyG. Acesso em: 25 nov. 2018.
BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. Edição revista e ampliada. Porto Alegre: Penso Editora, 2016.
BRASIL. Lei nº 12.881, de 12 de novembro de 2013. Lei da definição, qualificação, prerrogativas e finalidades das instituições comunitárias de educação superior. Brasília, DF, dez 2013.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. xvi, 200 p.
KAUARK, Fabiana; MANHÃES, Fernanda C.; MEDEIROS, Carlos H. Metodologia da pesquisa: guia prático. Itabuna, Bahia: Via Litterarum, 2010.
LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. São Paulo: Atlas, 2009.
LOGOFĂTU, Bogdan; VISAN, Andreea. New trends in the educational area. case study regarding the usability of google apps tools within the department for distance learning. The 11th
International Scientific Conference eLearning and Software for Education Bucharest. 526-531, Apr. 2015. Disponível em: https://goo.gl/WYf7Vd. Acesso em: 02 jul. 2018.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018, 238 p.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, p. 15-33, 2015.
MORALES, Alfredo A. Da manhã à noite... espírito e estilo da educação lassalista. São Paulo Loyola, 1984. 134 p.
RAMPAZZO, Lino. Metodologia científica. Edições Loyola: São Paulo, 2005.
PROVÍNCIA LA SALLE BRASIL-CHILE. Proposta educativa lasallista. 2014.
PÉREZ, E. G. Recursos de Google para el desarrollo de una unidad didáctica con estudiantes de educación superior. Revista Actualidades Investigativas en Educaión, 2011.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018, 238 p.
Yin, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução de Daniel Grassi, 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
UNILASALLE. Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI (2016-2020). Universidade La Salle Canoas, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Pós-graduação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 672
- PDF (Português (Brasil)) 585