Beyond the critics: acceptance and dialogue places. the contribution of ngos sport projects to adolescents education and human development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.18525

Keywords:

adolescent, sport, NGO, complex thought

Abstract

This article comes from a master’s degree research and suggests thinking about adolescents and the sport projects of Non-Governmental Organizations they take part in. The meaning of the NGOs for the adolescents is the object of the study. The comprehension about the influence of these organizations in their education and human development outlines the problem of research. The complex thought supports the study theoretically, referring to a wide education, and brings the person back to the research process. It is qualitative research, which accomplished 23 unstructured interviews with adolescents from three NGOs in São Paulo and region. The data analysis produces inferences about the research object, supported by the theoretical reference. The findings point to the perception of the adolescents about the NGOs as places of education and human development, most because of the way they are accepted, the affectivity of the relationships and the educational strategies, with the teachers as the main responsible for these elements.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ângela de Carvalho Bernardes, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Mestra em Educação

References

ABERASTURY, Arminda; KNOBEL, Maurício. Adolescência normal. Porto Alegre: Artes Médicas, 1981.

ARAÚJO, Joselaine de. A educação não formal e as políticas públicas para a juventude em situação de risco e vulnerabilidade social. 2014. 84f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Oeste Paulista – Unoeste, Presidente Prudente, 2014.

BERCLAZ, Márcio Soares; LOPES, Ana Christina Brito. A invisibilidade do Esporte e da Cultura como Direitos da Criança e do Adolescente. In: Revista Direito e Práxis UERJ, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 1430-1460. 2019. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/article/view/40696. Acesso em: 7 set. 2020.

DIAS, Elaine Teresinha Dal Mas. Adolescência: entre o passado e o futuro, a experiência. 2001. 200f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, Departamento de Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2001.

GOHN, Maria da Glória. O protagonismo da sociedade civil: movimentos sociais, ONGs e redes solidárias. São Paulo: Cortez, 2005.

MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do Esporte e Projetos Sociais: Interlocuções sobre a Prática Pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 405-418, abr./jun. 2015. Disponível em: file:///C:/Users/Samsung/Downloads/48275-231857-1-PB.pdf. Acesso em: 1 jul. 2019.

MALVASI, Paulo Artur; TEIXEIRA, Maria de Lourdes Trassi. Violentamente pacíficos: desconstruindo a associação juventude e violência. São Paulo: Cortez, 2010.

Marco Regulatório das Organizações da Sociedade Civil (MROSC). 2014. Disponível em: https://mapaosc.ipea.gov.br/ajuda.html. Acesso em: 8 set. 2020.

MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 15. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MORIN, Edgar. As duas globalizações: Complexidade e comunicação, uma pedagogia do presente. 3ª ed. Porto Alegre: EDIPUCRS. 2007. Disponível em: http://www.pucrs.br/edipucrs/digitalizacao/diversos/978-85-7430-625-4.pdf. Acesso em: 4 dez. 2017.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil. 2005a. Disponível em: https://www.academia.edu/6449183/Ciencia_com_Consciencia_-_Edgar_Morin. Acesso em: 11 abr. 2018.

MORIN, Edgar. Complexos imaginários. In: PENA-VEGA, Alfredo; ALMEIDA, Cleide Rita Silvério de; PETRAGLIA, Isabel. Edgar Morin: ética, cultura e educação. São Paulo: Cortez, 2003. p. 89-103.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, Edgar. O Método 5: a humanidade da humanidade. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2012.

MORIN, Edgar. O Método 6: ética. Tradução: Juremir Machado da Silva. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2017a.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000. Disponível em: http://arquivos.info.ufrn.br/arquivos/2012133176826a1035842e1211faee999/setesaberesmorin.pdf.pdf. Acesso em: 24 nov. 2017.

SANTANA, Wilton Carlos de. Pedagogia do esporte na infância e complexidade. In: PAES, Roberto Rodrigues; BALBINO, Hermes Ferreira. Pedagogia do esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Educação, sujeito e história. 3. ed. São Paulo: Olho d’ Água, 2012.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.

SOUZA NETO, João Clemente de. Pedagogia social: a formação do educador social e seu campo de atuação. In: Cadernos de Pesquisa em Educação PPGE-UFES, Vitória, v. 16, n. 32, p. 29-64, jul./dez. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.ufes.br/educacao/article/view/4404/3446. Acesso em: 4 out. 2018.

SZYMANSKI, Heloísa (org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.

TELLES, Vera da Silva. Direitos sociais: afinal do que se trata? Belo Horizonte: UFMG, 1999.

Published

2021-06-29

How to Cite

BERNARDES, Ângela de Carvalho. Beyond the critics: acceptance and dialogue places. the contribution of ngos sport projects to adolescents education and human development. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 176–188, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.18525. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/18525. Acesso em: 21 dec. 2024.