Special education and inclusion: what do techers say in the first years of a teaching career in the municipal public network of education in maceió-al?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v20n1.19176

Keywords:

special education, school inclusion, early teaching career

Abstract

The main objective of the present research is to show the promotion, the obstacles and the perspectives of the school inclusion in Elementary School I from the perception of the teachers who are in the beginning of the teaching career in the public system of municipal education of the capital of Alagoas. The research has a qualitative approach and questionnaires were used. The results show that teachers with a beginning teaching career see school inclusion with advances acquired from legal aspects, but claim that implementation in practice is still far from reality. The promotion is explicit in guaranteeing accessibility to school daily life. Among the obstacles are the limitations of initial training; the absence of pedagogical support and the adaptation of activities based on the educational needs of children and the perspectives are related to the constant search for true spaces of inclusive learning with pedagogical practices that meet the specificities of each child.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eva Pauliana da Silva Gomes, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Doutoranda em Educação

Edna Cristina do Prado, Universidade Federal de Alagoas – UFAL

Doutorado em Educação

References

AZEVEDO, Maria Antonia Ramos de; CUNHA, Gracilliani Rosa da. Gestão Escolar e Educação Inclusiva: uma parceria necessária e emergente na escola. Educação: Teoria e Prática - v. 18, n.31, jul.-dez.-2008, p.53-72. Rio Claro, SP, Brasil - eISSN: 1981-8106.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2002.

BARBOSA, Marily Oliveira Barbosa. FUMES, Neiza de Lourdes Frederico. Educação Especial no município de Maceió/Alagoas: a fragilidade das políticas públicas. Cad. Cedes, Campinas, v. 38, n. 106, p. 281-298, set.-dez.., 2018.

BRASIL. Decreto nº 3.076, de 01 de junho de 1999. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3076.htm>. Acesso em: 14 jan de 2021.

BRASIL. Decreto nº 5.625, de 22 de dezembro de 2005. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9961-decreto-5626-2005-secadi&Itemid=30192>. Acesso em: 10 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Disponível em: < https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html. Acesso em: 02 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm>. Acesso em: 02 dez. 2020.

BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm>. Acesso em 04 dez. 2020.

BRZEZINSKI, Iria. Formação de profissionais da Educação e mudanças da LDB/1996: dile-mas e desafios? Contradições e compromissos? BRZEZINSKI, Iria (Org.) LDB/1996 Contem-porânea: contradições, tensões, compromissos. São Paulo, Cortez, 2014.

CARVALHO, Cícero Péricles. A Economia. MENDONÇA, Carlos Alberto; AMORIM, Luis (Orgs.). Maceió Duzentos Anos. Instituto Arnon de Mello, 2015.

GARCIA, Rosalba Maria C.; MICHELS, Maria Helena. A política de educação especial no Brasil (1991-2011): uma análise da produção do GT 15 – Educação Especial da Anped. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v.17, p.105-124, Maio-Ago., 2011. Edição Especial.

LEONE, Naiara Mendonça; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. O início da carreira docente: im-plicações à formação inicial de professores. Revista Eletrônica Pesquiseduca – p.236- 259 - v. 03, n. 06 - jul. –dez. 2011.

OLIVA, Diana Villac. Barreiras e recursos à aprendizagem e à participação de alunos em situação de in-clusão. Psicol. USP vol.27 no.3 São Paulo set./dez. 2016. Disponível em:

< https://www.scielo.br/pdf/pusp/v27n3/1678-5177-pusp-27-03-00492.pdf>. Acesso em: 14 jan 2021.

PEREIRA, Eva Waisros. ZULEIDE, Araújo. Reexaminado a educação básica na LDB: ganhos e perdas após dezessete anos. BRZEZINSKI, Iria (Org.). LDB/1996 Contemporânea: contradi-ções, tensões e compromissos.

QUADROS, Ronice Muller de. Educação de surdos a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda, 1997.

SILVA, Aline Maria. Educação Especial e Inclusão Escolar. Curitiba: Ibpex, 2010.

SILUK, Ana Cláudia Pavão (Org.). Atendimento Educacional Especializado: contribuições para a prática pedagógica. 1.ed., 1. reimpr. Santa Maria: Laboratório de pesquisa e documentação–ce. Universidade Federal de Santa Maria: ufsm, 2014

STAINBACK, S. et al. A aprendizagem nas escolas inclusivas: e o currículo?. In: STAIN-BACK, S. & STAINBACK, W. Inclusão: Um guia para educadores. Tradução de Magda França Lopes. Porto Alegre: Artmed Editora S.A., 1999. pg. 240 – 250.

Published

2021-06-29

How to Cite

GOMES, Eva Pauliana da Silva; DO PRADO, Edna Cristina. Special education and inclusion: what do techers say in the first years of a teaching career in the municipal public network of education in maceió-al?. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 128–144, 2021. DOI: 10.5585/cpg.v20n1.19176. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/19176. Acesso em: 27 sep. 2024.