Neuroscience and the initial training of teachers for the development of adolescent learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v23n2.26722

Keywords:

teaching, teacher training, educational neuroscience

Abstract

In recent decades, discussions and investigations related to neuroscience in the educational field have been identified. This study aimed to unveil the understanding of the effects that previous studies point out regarding the incorporation of educational neuroscience knowledge into the initial training of teachers for the development of adolescent learning. A systematic review of qualitative literature was conducted, covering the period from 2017 to 2023, within the context of theses and dissertations found with specific inclusion and exclusion criteria in the CAPES Journal. The descriptors used were educational neuroscience and/or initial teacher training associated with the adolescent learning process, and the analysis was conducted through content analysis. The results indicated that the incorporation of neuroscience into education can have positive impacts on the development of student learning and reinforce the importance of educational neuroscience in the initial training of teachers, indicating pathways for more effective education that consider the cognitive, emotional, and social aspects of adolescents.

CROSSMARK_Color_horizontal.svg

Downloads

Author Biographies

Nadja Luana Barros Cavalcanti Oliveira, Bahia State University

Mestra em Educação e Diversidade

Jacy Bandeira Almeida Nunes, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutora em Geografia pela UNICAMP. Mestre em Educação e Contemporaneidade, Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (1996). Professora da Universidade do Estado da Bahia. Tem experiência na formação inicial e em exercício de professores com ênfase em Educação e Diversidade, Pesquisa Geográfica, Território Epistemológico e Ética em Pesquisa com seres humanos. Professora assistente da Universidade do Estado da Bahia- UNEB, campus Jacobina. Atua no Comitê de Ética de Pesquisa- CEP/UNEB. Orienta pesquisas com temas em formação docente, Educação Geográfica, Ensino Médio e docência na educação básica.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde Secretaria de Ciência, Tecnologia e Insumos Estratégicos Depar-tamento de Ciência e Tecnologia. Diretrizes metodológicas: elaboração de revisão sistemática e metanáli-se de ensaios clínicos randomizados. Série A. Normas e Manuais Técnicos. Brasília, DF, p. 92, 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/diretrizes_metodologicas_elaboracao_sistematica.pdf. Acesso em: 23 jul. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 09 maio 2024.

BRASIL. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras provi-dências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 09 maio 2024.

CANDAU, Vera Maria (Org.). Diferenças culturais e educação: construindo caminhos. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2011.

CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Periódicos Capes. Bra-sília, DF: CAPES. Disponível em: https://www-periodicos-capes-gov-br.ezl.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 16 jul. 2022.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Piaget e o Ensino de Ciências. Revista da Faculdade de Educação, v. 9, n. 1, p. 55-77, 1983. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/rfe/v9n1-2/v9n1-2a06.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.

CARVALHO, Diego de; VILLAS BOAS, Cyrus Antônio. Neurociências e formação de profes-sores: reflexos na educação e economia. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação [online], v. 26, n. 98, p. 231-247, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601120. Acesso em: 19 jul. 2022.

COSENZA, Ramon M. GUERRA, Leonor B. Neurociência e educação: Como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011. 151p.

DAMÁSIO, António R. O erro de Descartes. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

FONSECA Luciana Renata Moreira; ASSIS Raquel Martins de; SANTIAGO Ana Lydia Bezer-ra. Problemas escolares, medicalização e singularidade de adolescentes: contribuições da pes-quisa/intervenção de orientação psicanalítica. ETD-Educação Temática Digital, v. 23, n. 4, p. 926-944, 2021. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/download/8658614/27542/112157. Acesso em: 22 jul. 2022.

GOMES, Aline Resende. COLOMBO JUNIOR, Pedro Donizete. Diálogos necessários: neuro-ciência, emoções e a formação inicial de professores. Universidade Federal do Triângulo Minei-ro (UFTM), Brasil. Revista Iberoamericana de Educación, v. 78, n. 1, p. 183-204, 2018. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/3231/3998. Acesso em: 21 maio 2024.

GOMES, Romeu. Análise e interpretação de dados em pesquisa qualitativa. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Revista e atualizada. 25. ed. Petrópolis: Vozes, 2016, p. 79-108.

GUTIERRA, Beatriz Cauduro Cruz. Adolescência, Psicanálise e educação: o mestre “possível” de adoles-centes. São Paulo: Avercamp, 2003.

MANTOVANINI, Maria; VICHESSI, Beatriz. Entrevista com Maria Cristina Mantovanini. Nova Escola (online). ed. 253, junho/julho 2012. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/886/entrevista-com-maria-cristina-mantovanini. Acesso em 19 jul. 2022.

MELO, Lina; CAÑADA, Florentina. Emociones que emergen durante el análisis del conoci-miento. Ciência & Educação, v. 24, n. 1, p. 57-70, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320180010005

MOURTHÉ JÚNIOR, Carlos Alberto; LIMA, Valéria Vernaschi; PADILHA, Roberto de Quei-roz. Integrando emoções e racionalidades para o desenvolvimento de competência nas metodo-logias ativas de aprendizagem. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], v. 22, n. 65, pp. 577-588, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0846

NÓVOA, Antônio. Escolas e professores proteger, transformar, valorizar. Colaboração Yara Alvim. – Salvador: SEC/IAT, 2022. 116p. Disponível em: https://rosaurasoligo.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/02/antonio-novoa-livro-em-versao-digital-fevereiro-2022.pdf. Acesso em 19 jun. 2024.

PATRÍCIO, Taís Kozlakowski; RIBEIRO, Cintya Regina. Neurociência e outras modulações subjetivas em educação: um estudo a partir da revista Nova Escola. Eccos - Revista Científica, n. 58, p. 1-18, e10788, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n58.10788

RAMOS, Luiza Olivia Lacerda; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. Competências gerais da BNCC para os estudantes adolescentes dos anos finais do ensino fundamental: um estudo in-terpretativo para o desenvolvimento da aprendizagem. Revista Pedagógica, v. 21, p. 63–84, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22196/rp.v21i0.4766

RICHTER, Luciana. Aproximações entre Neurociência e Educação: algumas considerações a partir de metanálise qualitativa. 2018. 309f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciên-cias e Matemáticas) – PUCRS, Porto Alegre. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8021/2/TESE_LUCIANA_RICHTER.pdf. Acesso em: 18 jul. 2022.

SANTOS, Adelcio Machado; ACOSTA, Alexandre Carvalho; SILVA, Everaldo da; BORGHETTI, Liz Barbara. Ensino e aprendizagem na visão do estudante. RIAEE–Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 2193-2209, 2017. DOI: Disponível em: https://doi.org/10.21723/riaee.v12.n4.out./dez.2017.9211

SCHOEN-FERREIRA, Teresa Helena; Aznar-Farias, Maria; Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos. A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório. Estudos de Psicolo-gia, v. 8, n. 1, p. 107–115, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000100012

SCHUTZ, Paul A.; ZEMBYLAS, Michalinos (ed.). Advances in Teacher Emotion Research. Boston, MA: Springer US, 2009. Disponível em:https://www.researchgate.net/publication/258872147_Advances_in_teacher_emotion_research_The_impact_on_teachers'_lives. Acesso em: 21 maio 2024.

YAMAZAKI, Sérgio Choiti; YAMAZAKI, Regiani Magalhães de Oliveira; LABARCE, Eliane Cerdas. Piaget como referencial teórico para o ensino e aprendizagem de adolescentes e adultos. Amazônia. Revista de Educação em Ciências e Matemática. v. 15, n. 34, p. 66-79, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7001. Acesso em: 14 maio 2024.

Published

2024-12-23

How to Cite

OLIVEIRA, Nadja Luana Barros Cavalcanti; BANDEIRA ALMEIDA NUNES, Jacy. Neuroscience and the initial training of teachers for the development of adolescent learning. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 144–164, 2024. DOI: 10.5585/cpg.v23n2.26722. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/26722. Acesso em: 4 jun. 2025.
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 207
  • PDF (Português (Brasil)) 106