The school education of the brazilian Indigenous

Authors

  • Claudinei de Aro Poço Universidade Nove de Julho
  • Elaine Teresinha Dal Mas Dias Universidade Nove de Julho

DOI:

https://doi.org/10.5585/cpg.v17n1.8416

Keywords:

Indigenous school education. Discrimination. Invisibility.

Abstract

The current paper aims to present still existing impasses regarding to the formation of specific schools for the indigenous peoples of Brazil. The Constitution of 1988, the LDB of 1996 and, finally, the promulgation of Law nº. 11.645 guarantees the preservation of knowledge of these populations with reference to the maintaining their customs and rec-ognizing them as ethnic groups. However, in contemporary times, the image of the indige-nous continues to be illustrated in the textbooks of History of Brazil of regular, private and public schools, in a distorted and stereotyped way, which contributes to the maintenance of discrimination, prejudice and invisibility. These populations struggle for space in Brazili-an society and demand that their teaching methods and ethnic characteristics be respected.

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Author Biographies

Claudinei de Aro Poço, Universidade Nove de Julho

Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho. São Paulo – SP- Brasil

Elaine Teresinha Dal Mas Dias, Universidade Nove de Julho

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Nove de Julho. São Paulo – SP -  Brasil

Published

2018-05-23

How to Cite

POÇO, Claudinei de Aro; DAL MAS DIAS, Elaine Teresinha. The school education of the brazilian Indigenous. Cadernos de Pós-graduação, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 33–53, 2018. DOI: 10.5585/cpg.v17n1.8416. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/cadernosdepos/article/view/8416. Acesso em: 5 nov. 2024.

Issue

Section

Educação Escolar Quilombola, Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira