Scientific production under economic logic: a critical analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.10655

Keywords:

capital, political economy, education, scientific production

Abstract

Although research is crucial for human and social development, it has gained different reliefs within present conditions. Current study analyzes the situation of Brazilian scientific production as from its economic essential factors. In fact, factors and their causes and effects have deep roots within the complexity of running transformations. So that they could be revealed, the foregrounding of the Marxist-based relationship of capital is recovered. Its current contradictions and its economic, political, and ideological stances that affect the Brazilian university and professors’ roles are identified. Scientific activity within such relationship has contributed directly to warrant the reproduction of capital because it subsumed to market logic, even though it is basic for the production of human emancipation. A deep struggle is required to change such a complex situation.

 

 

Downloads

Author Biographies

Neide de Almeida Lança Galvão Favaro, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR.

Professora Adjunta da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Paranavaí, no Colegiado de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Ensino: Formação Docente Interdisciplinar (Ppifor). Doutora em Educação (UFSC). Coordena o Grupo de Pesquisas Trabalho e Educação na Sociabilidade do Capital - GEPTESC (UNESPAR/CNPQ), e participa do Grupo de Pesquisa Capital, Trabalho e Educação - GECATE (UFSC/CNPQ).

Priscila Semzezem, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR.

Professora Assistente da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Paranavaí, no Colegiado de Serviço Social. Mestre em Serviço Social e Política Social (UEL) e Doutoranda em Serviço Social (UFSC). Vice-coordenadora do Grupo de Pesquisas Trabalho e Educação na Sociabilidade do Capital - GEPTESC (UNESPAR/CNPQ).

References

ANDERSON, Perry. Balanço do Neoliberalismo. In: Emir, Sader; GENTILI, Pablo Gentil (Org.) Pós-neoliberalismo: as políticas sociais e o Estado democrático. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995, p. 9-37.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: 1988. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CARVALHO, Maria do Carmo Brant de. O conhecimento da vida cotidiana: base necessária à prática social. In: CARVALHO, Maria do Carmo Brant de CARVALHO, Maria do Carmo Brant de; NETTO, José Paulo. Cotidiano: conhecimento e crítica. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011, p. 13-63.

FREDERICO, Celso. Marx na pós-modernidade. In: TEIXEIRA, Francisco; FREDERICO, Celso. Marx no século XXI. 2. ed. São Paulo, Cortez, 2009, p. 141-197.

GRUPO BANCO MUNDIAL. Um ajuste justo: análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Nov. 2017. Disponível em: http://documents.worldbank.org/curated/pt/ 884871511196609355/pdf/121480-REVISED-PORTUGUESE-Brazil-Public-Expenditure-Review-Overview-Portuguese-Final-revised.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

HARVEY, David. Condição Pós-Moderna. 13. ed. São Paulo: Loyola, 2004.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa Educacionais Anísio Teixeira. Notas estatísticas 2019. Brasília, Inep, 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf . Acesso em: 15 mai. 2021.

LÊNIN, Vladimir Ilich. O imperialismo: fase superior do capitalismo. 3. ed. São Paulo: Global, 1985.

LIMA, Kátia. Expansão da educação superior brasileira na primeira década do novo século. In: PEREIRA, Larissa Dahmer; ALMEIDA, Ney Luiz Teixeira de (Orgs.). Serviço Social e Educação. Rio de Janeiro: Lumens Juris, 2013, p. 1-26.

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. v. I, l. I. 2. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1985a. (Os economistas)

MARX, Karl. O Capital: crítica da economia política. v. IV, l. III. 2. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1985b. (Os economistas)

MÉSZÁROS, I. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2009.

NETTO, José Paulo; BRAZ, Marcelo. Economia Política: uma introdução crítica. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PANIAGO, Maria Cristina Soares. Keynesianismo, neoliberalismo e os antecedentes da “crise” do Estado. In: PANIAGO, Maria Cristina Soares (Org.). Marx, Mészáros e o Estado. São Paulo: Instituto Lukács, 2012, p. 59-80.

PINTO, Marina Barbosa. Precarização do trabalho docente: competitividade e fim do trabalho coletivo. In: PEREIRA, Larissa Dahmer; ALMEIDA, Ney Luiz Teixeira de (Orgs.). Serviço Social e Educação. Rio de Janeiro: Lumens Juris, 2013, p. 1-26.

SANTOS, Deribaldo. Educação e precarização profissionalizante: crítica à integração da escola com o mercado. Maceió: Instituto Lukács, 2017.

SANTOS, Milena. Estado, política social e controle do capital. Maceió: Coletivo Veredas, 2016.

TUMOLO, Paulo Sergio. Trabalho, ciência e reprodução do capital. In: BERTOLDO, Edna; MOREIRA, Luciano Accioly Lemos; JIMENEZ, Susana (Orgs.). Trabalho, educação e formação humana frente à necessidade histórica da revolução. São Paulo: Instituto Lukács, 2012, p. 157-161.

Published

2021-06-03

How to Cite

FAVARO, Neide de Almeida Lança Galvão; SEMZEZEM, Priscila. Scientific production under economic logic: a critical analysis. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e10655, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.10655. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10655. Acesso em: 23 may. 2025.
Views
  • Abstract 583
  • PDF (Português (Brasil)) 580