“Neoliberalism and neoconservatism in contemporary brazilian education: a freirean study of base nacional comum curricular and the escola sem partido movement”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n60.15701

Keywords:

BNCC, escola sem partido, neoconservatism, neoliberalismo, Paulo Freire

Abstract

This article proposes a critical reading of Base Nacional Comum Curricular, the Brazilian national curriculum, and the Escola sem Partido movement, two projects that, in our perspective, are in line with the current neoliberal and neoconservative trends in contemporary Brazilian educational policies. Returning to concepts developed by Paulo Freire, the educator who is at the heart of Escola sem Partido’s criticism of Brazilian education, we seek a more critical understanding of these documents, attempting to apprehend the values and interests that are at the core of these policies, in the light of Freire’s work. This study raises questions about the difficulty of critically reading texts which seize democratic language to make proposals that are neoliberal and neoconservative in practice. This challenge, however, underlines the importance of reading these and other current educational policies critically, so that we can establish a resistance movement that can live up to the threats democratic education faces today.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olívia Bueno Silva Fortes, Universidade de São Paulo – USP

Olívia Fortes possui Bacharelado e Licenciatura em Letras com habilitação em Português e Inglês pela Universidade de São Paulo e Mestrado em Educação e Linguagem pela mesma instituição. Atualmente, é professora de língua inglesa na educação básica regular e integra o Grupo de Estudos ELCo - Educação, Linguagem e Colonialidade", coordenado pela Profa. Ana Paula Duboc. Seus interesses de pesquisa abarcam: neoliberalismo e políticas educacionais, ensino e aprendizagem de inglês, perspectivas críticas para o ensino de línguas.

References

AVELAR, Marina, BALL, “Stephen. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil”. In: International Journal of Educational Development, 2018.

BRASS, Jory. “English, literacy and neoliberal policies: Mapping a contested moment in the United States”. English Teaching: Practice and Critique. 2014.

BRASS, Jory, HOLLOWAY, Jessica. “Making accountable teachers: the terrors and pleasures of performativity”. In: Journal of Education Policy, Volume 33, 2018 - Issue 3, 2017.

CARA, Daniel. “Contra a barbárie, o direito à educação”. In: Educação contra a barbárie. Boitempo, 2019a.

CARA, Daniel. “O programa ‘Escola sem Partido’ quer uma escola sem educação”. In: A ideologia do movimento Escola sem Partido. Ação Educativa, 2019b.

CÁSSIO, Fernando. “Existe vida fora da BNCC?” In: Educação é a Base? 23 educadores discutem a Base. Ação Educativa, 2019.

DUBOC, Ana Paula, FERRAZ, Daniel. “Reading ourselves: placing critical literacies in contemporary language education”. In: Revista Brasileira de Linguística Aplicada. 2018.

FORTES, Olívia Bueno Silva. Neoliberalismo e a educação contemporânea: professores de inglês entre a criticidade, a neutralidade e a censura. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. doi:10.11606/D.48.2020.tde-09122019-160548. Acesso em: 2022-03-07.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Paz e Terra, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e Terra, 2016a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. Paz e Terra, 2016b.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, Paulo, SHOR, Ira. Medo e Ousadia. Paz e Terra, 1987.

GIROTTO, Eduardo. “Um ponto na rede: o ‘Escola sem Partido’ no contexto da escola do pensamento único”. In: A ideologia do movimento Escola sem Partido. Ação Educativa, 2019.

GIROUX, Henry. The Terror of Neoliberalism. Authoritarianism and the Eclipse of Democracy. Garamond Press, 2004.

GIROUX, Henry. “Paulo Freire and the Politics of Postcolonialism”. In: Journal of Advanced Composition, 1993.

JANKS, Hilary. Literacy and Power. Routledge, 2010.

LAVAL, Christian. A Escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Editora Planta, 2004.

LINGARD, Bob, RIZVI, Faval. “Education policy and the allocation of values”. In: Globalizing education policy. Routledge, 2009.

LINARES, Alexandre, BEZERRA, José. “Obscurantismo contra a liberdade de ensinar”. In: Educação contra a barbárie. Boitempo, 2019.

LOPES, Bárbara. “BNCC e o avanço neoliberal nos discursos sobre educação”. In: Educação é a Base? 23 educadores discutem a Base. Ação Educativa, 2019.

MANHAS, Cleomar. “Nada mais ideológico que ‘Escola sem Partido’”. In: A ideologia do movimento Escola sem Partido. Ação Educativa, 2019.

PINCHONELLI, Matheus. “Homeschooling e a domesticação do aluno”. In: Educação contra a barbárie. Boitempo, 2019.

PONTUAL, Pedro. “Educação popular e participação social: desafios e propostas para hoje”. In: Educação contra a barbárie. Boitempo, 2019.

SANTOS, Catarina. “Educação a Distância: tensões entre expansão e qualidade”. In: Educação contra a barbárie. Boitempo, 2019.

SILVA, Tomaz, GENTILI, Paulo. Escola S.A. - Quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. CNTE, 1996.

SILVA, Tomaz. Documentos de identidade - uma introdução às teorias do currículo. Autêntica, 2017.

SINGER, Helena. “Afinal, o que os brasileiros precisam saber?”, 2017. Disponível em: http://educacaointegral.org.br/reportagens/afinal-o-que-os-brasileiros-precisam-saber/

VASCONCELOS, Joana. “A escola, o autoritarismo e a emancipação”. In: A ideologia do movimento Escola sem Partido. Ação Educativa, 2019.

Published

2022-03-29

How to Cite

FORTES, Olívia Bueno Silva. “Neoliberalism and neoconservatism in contemporary brazilian education: a freirean study of base nacional comum curricular and the escola sem partido movement”. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 60, p. e15701, 2022. DOI: 10.5585/eccos.n60.15701. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/15701. Acesso em: 18 may. 2024.