The jungle and the savannah

brazilian education and contemporary african writers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n69.26248

Keywords:

Africa, Brazil, education, literature

Abstract

This article, paraphrasing the title of a beautiful novel by Pepetela, The savannah and the steppˆ, addresses the literary work of this great Angolan writer, as well as that of two other novelists, also from Africa: Agualuza, from Angola, and Mia Couto, from Mozambique. The work establishes a deep connection between art and education, especially between literature and education, analyzing the contemporary novelistic production of African authors, highlighting those who, in one way or another, were influenced by great Brazilian writers. In this sense, knowledge of this literature contributes to compliance with Law No. 10.639/2003, which establishes the mandatory teaching of African culture and history in Brazilian Basic Education.

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Author Biography

José Eustáquio Romão, Universidade Nove de Julho – UNINOVE

Graduado em História, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (1970) e Doutorado em Educação (1996), pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é Diretor e Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (Doutorado e Mestrado), na Universidade Nove de Julho (Uninove), São Paulo, onde coordena o Grupo de Pesquisas Freirianas em Educação (GRUPEFREI). É professor visitante da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias (Ulht), de Lisboa, Portugal. Foi professor visitante da Universidade de la República de Uruguai, da Universidad del Cauca, da Colômbia, e da Universidade California de Los Angeles (UCLA).

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Published

2024-06-14

How to Cite

ROMÃO, José Eustáquio. The jungle and the savannah: brazilian education and contemporary african writers. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 69, p. e26248, 2024. DOI: 10.5585/eccos.n69.26248. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/26248. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Dossiê 69 - Educação e Literatura