General competencies of the national common curricular base (BNCC): theoretical and ideological foundations
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n52.10678Keywords:
State, Education, General Competencies of BNCC.Abstract
Abstract: This article aims to analyze the theoretical and ideological foundations of the General Competencies of the National Common Curricular Base (BNCC). For this purpose, the following documents are available: the BNCC itself, the document released by the Movement by the Common Base National Curriculum and the document Education in Four Dimensions, released by the Center for Curriculum Redesign. From this analysis, it is clear that the neoliberal discourse of educational reforms, undertaken in the 1990s, is still present in the curricular proposals and is observable in the reform proposed by the BNCC, through the ten General Competencies. The arguments are that education based on competences represents the ideological notion of a thought that aims to mold individuals to socioeconomic requirements. In order to 'adjust' human beings to their environment and culture, the General Competencies of the BNCC express theoretically and ideologically the essential values for the 21st century. Therefore, these competences, as stated in this document, reflected in the conservation and reproduction of an unequal society, based on the interests of the dominant classesDownloads
References
BATISTA, Paulo Nogueira. O Consenso de Washington: a visão neoliberal dos problemas latino-americanos. Programa Educativo Dívida Externa - PEDEX, Caderno Dívida Externa, n. 6, 2. ed., nov. 1994, p. 1 - 36.
BATISTA, Roberto Leme. A ofensiva do capital e a reestruturação produtiva no final do século XX. In: TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de.; NOMA, Amélia Kimiko (Orgs.). Políticas públicas e educação na contemporaneidade. Maringá: EDUEM, 2017. p. 35-56.
BRASIL. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília: Presidência da República, Câmara da Reforma do Estado, Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado, 1995.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Introdução. Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF,1997.
BRASIL. Parecer nº 04/98 do Conselho Nacional de Educação (CNE). Brasília: Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação (CEB), 1998.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação Infantil e Ensino Fundamental. Versão final. Brasília: MEC, 2017.
CARVALHO, Elma Júlia. Educação e diversidade cultural. In.: CARVALHO, Elma Júlia; FAUSTINO, Rosangela Célia. Educação e diversidade cultural. Maringá: Eduem, 2010, p. 17 – 54.
CENTER FOR CURRICULUM REDESIGN, Educação em quatro dimensões. Boston, 2015. Disponivel em: < https://curriculumredesign.org/our-work/four-dimensional-21st-century-education-learning-competencies-future-2030/>. Acesso em: 17 ago. 2018.
DALE, R. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma ‘cultura educacional mundial comum’ ou localizando uma agenda globalmente estruturada para a educação? Educação & Sociedade, Campinas, vol. 25, n. 87, maio/ago. 2004. p. 423-460.
DEITOS, Roberto Antonio. Economia e Estado no Brasil. In: FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago; ZANARDINI, Isaura Monica Souza; DEITOS, Roberto Antonio. Educação, políticas sociais e Estado no Brasil. Cascavel: EDUNIOESTE; Curitiba: Fundação Araucária, 2008. p. 205-236.
HOBSBAWM, Eric J. A era do capital. 26 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
EVANGELISTA, Olinda. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima; RODRIGUES, Doriedson S. (Orgs.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas-SP: Alínea, 2012, v. 1. p. 52-71.
EVANGELISTA, Olinda; SHIROMA, Eneida O. Educação para o alívio da pobreza: novo tópico na agenda global. Revista de Educação, PUC-Campinas, Campinas, n. 20, junho 2006. p. 43-54.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2010.
GONÇALVES, Amanda Melchiotti. Os Intelectuais Orgânicos da Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Aspectos teóricos e ideológicos. 2020. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2020.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. Tradução de Adail Sobral; Maria Stela Gonçalves. 8. ed. São Paulo: Loyola, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Políticas educacionais neoliberais e escola: uma qualidade de educação restrita e restritiva. In: LIBÂNEO, José Carlos; FREITAS, Raquel A. Marra da Madeira (Orgs). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita de educação escolar. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018. p. 45-88.
MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; PINA, Leonardo Docena; MACHADO, Vinícius de Oliveira; LIMA, Marcelo. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, abr. 2017. p. 107-121.
MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. Trad. Castro e Costa, L.C. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
MASLOW, Abraham Harold. Diário de negócios de Maslow. Tradução de Nilza Freire. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2003.
MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria de transição. São Paulo: Boitempo, 2002.
O poder da ideologia. Tradução Magda Lopes e Paulo Cezar Castanheira. São Paulo: Boitempo, 2012.
MOVIMENTO PELA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Dimensões e Desenvolvimento das Competências Gerais da BNCC. Center for Curriculum Redesign. 2018. Disponível em <http://movimentopelabase.org.br/acontece/competencias-gerais-de-bncc/ >. Acesso em 19 abr. 2018.
NOMA, Amélia Kimiko. O neoliberalismo: doutrina, movimento e conjunto de políticas. In: TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de.; NOMA, Amélia Kimiko (Orgs.). Políticas públicas e educação na contemporaneidade. Maringá: EDUEM, 2017. p. 99-124.
PAIVA, V.; WARDE, Mirian. Novo paradigma de desenvolvimento e centralização do ensino básico. Educação & Sociedade, Campinas, v. 14, n. 44, 1993. p. 11-32.
PERRUDE, Marileide Rodrigues da Silva. Reforma do Estado e da educação no Brasil a partir da década de 1990: novos padrões de administração pública e de gestão educacional. In: TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de.; NOMA, Amélia Kimiko (Orgs.). Políticas públicas e educação na contemporaneidade. Maringá: EDUEM, 2017. p. 41-57.
SHIROMA, Eneida Oto; MORAES, Maria Célia Marcondes; EVANGELISTA, Olinda. Política educacional. 4. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
UNESCO, Educação 2030. Declaração de Icheon e Marco de Ação da Educação – Rumo a uma educação de qualidade, inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Paris: UNESCO, 2016.
WILLIAMSON, John. Reformas políticas na América Latina na década de 80. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 12, n. 1, 1992.
ZANARDINI, João Batista. A ideologia do desenvolvimento e da globalização e as proposições curriculares elaboradas (1961-2002). In: FIGUEIREDO, Ireni Marilene Zago; ZANARDINI, Isaura Monica Souza; DEITOS, Roberto Antonio. Educação, políticas sociais e Estado no Brasil. Cascavel: EDUNIOESTE; Curitiba: Fundação Araucária, 2008. p. 205-236
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Amanda Melchiotti Gonçalves, Roberto Antonio Deitos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 6979
- PDF (Português (Brasil)) 3040