Active methodologies: truths about innovation in teaching in neoliberal rationality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n57.10725

Keywords:

teaching of higher education, innovation, active methodologies, neo-liberal rationality.

Abstract

Innovation has become a must in contemporary society. In it, university teaching is called to use active methodologies as a way to innovate in teaching. It is reported that these methodologies produce active and autonomous subjects. In this sense, this article seeks to understand the effects of truth about the active methodologies in the production of active students. It brings part of the results of a research, whose corpus is constituted by the said in circulation in the course of training of university teachers, as well as of interviews with participants of this formation. The theoretical and analytical tools of the philosopher Michel Foucault were used as reference, namely: device, discourse, power and truth. Through the methodological network that articulated elements of educational netnography, narrative interviews and the analysis of Foucauldian-inspired discourse the argument was developed that innovative teaching is in continuity with the production of the position of subject discipulus iacto. It is concluded that the demands placed on innovative university teaching, to use active methodologies, respond to the urgency of forging the position of disciple subject iacto in neoliberal rationality. The demands for the use of active methodologies, therefore, govern the student and teaching conducts in the innovative university education.

 

 

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Author Biographies

Rafaela Esteves Godinho Leal, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestre pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Educação a Distância (SENAC-MG). Possui graduação em Pedagogia pela UFMG (2008). Atualmente é pedagoga na UFMG, lotada na Pró-Reitoria de Graduação, na Diretoria de Inovação e Metodologias de Ensino (Giz). Membro do GEEC (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Currículos e Culturas). Temas de interesse: docência do ensino superior, formação docente, tecnologias digitais, inovação, análise do discurso, saberes pedagógicos.

Shirlei Rezende Sales, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Professora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG, no qual atuou como coordenadora da Linha de Pesquisa Currículos, culturas e diferença. Professora Adjunta do Departamento de Administração Escolar e atualmente ocupa o cargo de Vice-coordenadora do Colegiado do Curso de Pedagogia na mesma instituição. Possui doutorado em educação, vinculado à linha de pesquisa: Educação Escolar: Instituições, Sujeitos e Currículos. É membro do Observatório da Juventude da UFMG, do Grupo Ensino Médio em Pesquisa (EMPesquisa) e do GECC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Currículos e Culturas da FaE/UFMG). Atualmente integra o Conselho Editorial do Periódico Educação em Revista e o Conselho Editorial Externo da Alteridad Revista de Educación. Já integrou o Conselho Consultivo da Revista Docência no Ensino Superior. Tem experiência no campo educacional, com ênfase nas seguintes temáticas: Currículo, cibercultura, práticas culturais, juventude, gênero, sexualidade, redes sociais digitais, política educacional, projeto político pedagógico e coordenação pedagógica.

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Published

2021-06-03

How to Cite

GODINHO LEAL, Rafaela Esteves; SALES, Shirlei Rezende. Active methodologies: truths about innovation in teaching in neoliberal rationality. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 57, p. e10725, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n57.10725. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10725. Acesso em: 7 jun. 2025.
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