Active methodologies: truths about innovation in teaching in neoliberal rationality
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n57.10725Keywords:
teaching of higher education, innovation, active methodologies, neo-liberal rationality.Abstract
Innovation has become a must in contemporary society. In it, university teaching is called to use active methodologies as a way to innovate in teaching. It is reported that these methodologies produce active and autonomous subjects. In this sense, this article seeks to understand the effects of truth about the active methodologies in the production of active students. It brings part of the results of a research, whose corpus is constituted by the said in circulation in the course of training of university teachers, as well as of interviews with participants of this formation. The theoretical and analytical tools of the philosopher Michel Foucault were used as reference, namely: device, discourse, power and truth. Through the methodological network that articulated elements of educational netnography, narrative interviews and the analysis of Foucauldian-inspired discourse the argument was developed that innovative teaching is in continuity with the production of the position of subject discipulus iacto. It is concluded that the demands placed on innovative university teaching, to use active methodologies, respond to the urgency of forging the position of disciple subject iacto in neoliberal rationality. The demands for the use of active methodologies, therefore, govern the student and teaching conducts in the innovative university education.
Downloads
References
AMARAL, Adriana; NATAL, Geórgia, VIANA, Luciana. Netnografia como aporte metodológico da pesquisa em comunicação digital. Farmecos/PUC-RS. Porto Alegre, dezembro, nº 20, p.34-40, 2008.
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Jogos digitais e aprendizagens: o jogo Age of Empires III desenvolve ideias e raciocínios históricos de jovens jogadores? 2009. 238f. Tese (Doutorado em educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2009.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v.32, n.1, p.25-40, jan./jun, 2011.
CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.
CONTERNO, Solange de Fátima Reis; LOPES, Roseli Esquerdo. Inovações do século passado: origens dos referenciais pedagógicos na formação profissional em saúde. Trab. Educ. Saúde. Rio de Janeiro, v.11, n.3, p.503-523, set/dez. 2013.
CUNHA, Marlécio Maknamara da Silva. Currículo, gênero e nordestinidade. O que ensina o forró eletrônico? 2011.151f. Tese (Doutorado em educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
FERRETTI, Celso João; ZIBAS, Dagmar Maria Leopoldi; TARTUCE, Gisela Lobo Baptista Pereira. Protagonismo juvenil na literatura especializada e na reforma do ensino médio. Cadernos de pesquisa. v.34, n.122, p.411-423, maio/ago. 2004.
FERRY, Luc. A inovação destruidora: Ensaio sobre a lógica das sociedades modernas. Trad. Véra Reis. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
FILHO, Edmundo Escrivão; RIBEIRO. Luis Roberto de Camargo. Inovando no ensino de administração: uma experiência com a aprendizagem baseada em problemas (PBL). Cadernos EBAPE.BR. Número Especial, ago. 2008.
FONSECA, Marcos Alves. A preocupação com o sujeito e o poder. In: FONSECA,. Marcos Alves. Michel Foucault e a constituição do sujeito. São Paulo: Educ, 1995. p. 21 -37.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I. a vontade de saber. 16. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.
FOUCAULT, Michel . Nascimento da Biopolítica: curso dado no Collége de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense–Universitária, 2008b.
FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. 2.ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2010. (Coleção ditos & escritos; 4).
FOUCAULT, Michel . A ordem do discurso. 23. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013.
FOUCAULT, Michel . Microfísica do poder. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense – Universitária, 2015a.
FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015b.
GARBIN, Ramon Figueira. Gamificação na docência do ensino superior. 2014. 39f. Trabalho de Conclusão de Curso. Instituto a vez do mestre. Universidade Cândido Mendes, 2014.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (Org). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais, 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
KUENZER, Acacia Zeneida. O que muda no cotidiano da sala de aula universitária com as mudanças no mundo do trabalho. In: CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia. Temas e textos em metodologias do ensino superior. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
KOZINETS, Robert V. Netnografia: realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LEAL, Rafaela Esteves Godinho. Dispositivo de inovação no ensino superior: a produção do docentis innovatus e discipulus iacto. 2017.170f. Dissertação (Mestrado em educação). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
LEAL, Rafaela Esteves Godinho; SALES, Shirlei Rezende. Dispositivo de inovação: produção do estudante ativa/o no ensino superior. Revista Diálogo Educacional, v. 19, p. 173-194, 2019.
MASETTO, Marcos Tarciso (org). O professor na hora da verdade: a prática docente no ensino superior. São Paulo: Avercamp, 2010.
OLIVEIRA, João Ferreira; FERREIRA, Adriano de Melo; MORAES, Karine Nunes. A política e a cultura de inovação na educação superior. In: Educação Superior e produção do conhecimento. Campinas: Mercado das Letras, 2015.
OLIVEIRA, Wenderson Alves de. Práticas instrucionais de aprendizagem ativa e Física para o ensino médio. 2014.62f. Dissertação (Mestrado em Física). Instituto de Física, Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2014.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis. Vozes, 2011.
SILVEIRA, Rosa Maria Hessel. A entrevista na pesquisa em educação – uma arena de significados. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos II: outros modos de pensar e fazer pesquisa em educação. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina editora, 2007.
TEIXEIRA, Inês A. de Castro e PÁDUA, Karla Cunha. Virtualidades e alcance das entrevistas narrativas. In: Congresso Internacional sobre pesquisa (auto) biográfica, II, Anais. Salvador: [s.n], 2006. CD-ROM.
TRAVERSINI, Clarice Salete. BALEM, Nair; COSTA, Zuleika Que discursos pedagógicos escolares são validados por professores ao tratar de metodologias de ensino? In: Congresso internacional de educação: pedagogias (entre) lugares e saberes, 5, 20 a 22 de agosto de 2007. Anais. São Leopoldo: Unisinos, 2007.
VALENTE, José Armando. Aprendizagem ativa no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Disponível em: https://www.pucsp.br/sites/default/files/img/aci/27-8_agurdar_proec_textopara280814.pdf. Acesso em 19 de junho de 2019.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org). Docentes para educação superior: processos formativos. Campinas: Papirus, 2010.
VEIGA-NETO, Alfredo; TRAVERSINI, Clarice Salete. Por que Governamentalidade e Educação?. Educação e Realidade, v. 34, p. 13-19, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EccoS - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1348
- PDF (Português (Brasil)) 981