Learning in non-formal spaces and female empowerment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.10779

Keywords:

Associations, Empowerment, Women, Experiences

Abstract

This study is inserted in a current and important perspective of analysis of the feminine reality in Brazil. By understanding the experiences of these women as protagonists of their lives, the research addresses a relevant theme in the context of the academy and also for the instrumentalization and evaluation of public policies in the area. This article discusses the participation of women in associations as an element for social empowerment and is supported by empirical research in an association in the Amazônia mato-grossense area. The production of the data came from focused groups. The "Cantinho da Amazônia" Women's Association is located in the Amazônia mato-grossense, in the region of the deforestation arch, more precisely in the "Vale do Amanhecer" settlement, 14km from Juruena, in the state of Mato Grosso. The proposed theoretical approach allows an articulation between the proposals of a non-formal education, the experiences and practices that change the collective of the community and the effects on the life of the women, from the perspective of empowerment. In the light of the analyzes, it was found that the actions of the association alone do not lead to empowerment, however, they allow moments that can be bridges for the subjects to develop skills in order to strengthen and raise collective awareness.

 

 

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Author Biographies

Katiane Vargens de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso. Mestra em Ensino pela Univates-RS. Atualmente é pedagoga do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso no Campus Juína.

Neli Teresinha Galarce Machado, Universidade do Vale do Taquari (UNIVATES)

Graduada em História pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Doutora em Arqueologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari -UNIVATES, professora do curso de História, coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ambiente e Desenvolvimento e professora do Programa de Pós Graduação em Ensino. Coordenadora do Laboratório de Arqueologia do Museu de Ciências da UNIVATES. 

Marcos Rogério Kreutz, Centro de Memória, Documentação e Pesquisa (UNIVATES)

Bolsista Pós-Doc (CAPES) do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Vale do Taquari. Doutor em Ambiente e Desenvolvimento pelo Programa de Pós-Graduação em Ambiente e Desenvolvimento da Unviersidade do Vale do Taquari. Mestre em Ambiente e Desenvolvimento. Graduado em História e Letras. Pesquisador, professor e escritor. 

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Published

2021-03-31

How to Cite

OLIVEIRA, Katiane Vargens de; MACHADO, Neli Teresinha Galarce; KREUTZ, Marcos Rogério. Learning in non-formal spaces and female empowerment. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e10779, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.10779. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/10779. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos