The pathways of the expansion of higher education in Brazil and Portugal: convergences and divergences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.11156

Keywords:

Higher education, Higher education expansion, Educational policies

Abstract

The article analyzes the expansion of higher education in Brazil and Portugal seeking to identify the convergences and divergences that have occurred as a consequence of the policies adopted in each country to increase coverage by this level of education. The article assumes that the need for expansion by higher education occurs in the context of the economic and social transformations of the last decades of the twentieth and beginnings of century twenty-first, which led to the establishment of new standards of competitiveness, the intensive use of communication and information technologies that provoked the inversion of the concept of State that until then was prevalent in the organization of the capitalist society. The collection data had as reference, in Brazil, the Synopsis Statistics elaborated by INEP, on higher education and, in Portugal, the Database Portugal Contemporary (PORDATA). Internationally, data from the World Conference of Higher Education (UNESCO) were used too. The results show that the expansion of higher education took place in both countries, but it preserves significant economic, social and political differences among them, and they are based on historical conditions, which were determined by the position that the countries occupy within global capitalism.

 

 

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Author Biographies

Belmiro Gil Cabrito, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (IEUL)

Licenciado em Economia (1972) e em Ciências Sociais e Políticas (1978) pela Universidade Técnica de Lisboa, mestre (1993) e doutor (2000) em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa. Atualmente é Professor Associado Aposentado do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, onde co-coordenou os cursos de mestrado e de doutoramento em Educação de Adultos e de mestrado em Ensino de Economia e Contabilidade. Membro da Unidade de Investigação e de Desenvolvimento em Educação e Formação daquele Instituto investiga, fundamentalmente, nas áreas da Política Educativa, Economia da Educação e Gestão e Financiamento do Ensino Superior. É membro fundador da EDUCA – Associação de Estudos e Publicações em Educação da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa e da AFIRSE Portugal. 

Alda Maria Duarte Araújo Castro, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Sergipe (1977), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1998), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2001) e Pós Doutorado na Universidade de Coimbra. Atualmente é professor Associado da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas de formação de professores, políticas de educação a distância e de educação superior. Exerceu a função de Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte de 2012 a 2015. Pesquisadora integrante da Rede Universitas/Br

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Published

2021-04-07

How to Cite

CABRITO, Belmiro Gil; CASTRO, Alda Maria Duarte Araújo. The pathways of the expansion of higher education in Brazil and Portugal: convergences and divergences. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e11156, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.11156. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/11156. Acesso em: 17 may. 2025.

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