Cognitive games at school: children's perception of improvement of executive functions
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.11199Keywords:
Cognitive process, Games, Learning, SchoolAbstract
This study aims to identify the possibilities offered by digital games for the exercise of executive functions that can improve the conditions for school learning in children's perception. For that, an experiment carried out in public school with a fourth grade class from Elementary School in a project that proposed the use of analog cognitive games, such as board and challenge games, and digital, using the Brain School application to exercise important cognitive abilities the Learn. Using the qualitative approach, data were collected through participatory observations during game application, analysis of these observations, questionnaires applied and interviews conducted with the children throughout the project. The descriptive categories used for analysis and interpretation were games, motivation and learning. The results show that working with games makes the learning process pleasurable and attractive for children. They also indicate positive contributions to cognitive skills learning and the development of skills related to executive functions.
Downloads
References
BLAIR, Clancy. As funções executivas na sala de aula. In: MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013. p. 38-42.
BORBA, Ângela Meyer. O brincar como um modo de ser e estar no mundo. In: BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. 2007. p. 33-45.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Revista Educação Real, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set/dez 2010.
CARVALHO, Chrissie; ABREU, Neander. Estimulando funções executivas em sala de aula: o programa heróis da mente. In: Seminário Tecnologias Aplicadas a Educação e Saúde, 1., 2014, Salvador.
CENTER ON THE DEVELOPING CHILD AT HARVARD UNIVERSITY. Construindo o sistema de “Controle de Tráfego Aéreo”: como as primeiras experiências moldam o desenvolvimento das funções executivas. Tradução para o português realizada pela Fundação Maria Cecília Souto Vidigal. Estudo n. 11, 2011.
DIAMOND, Adele. Activities and programs that improve children’s executive functions. Current Directions in Psychological Science, Washington, D.C., v. 21, n. 5, p. 335-341, 2012.
DIAMOND, Adele. Executive functions. Annual Review of Psychology, Palo Alto, CA, v. 64, p. 135-168, 2013.
DIAMOND, Adele; LEE, Kathleen. Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, [s. l.], v. 333, n. 6045, p. 959-964, 2011.
GEE, James Paul. Bons videogames e boa aprendizagem. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 167-178, 2009.
GERHARDT, Tatiana Engel et al. Estrutura do projeto de pesquisa. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 67-90.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. RAE — Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
HOOK, Cayce J.; LAWSON, Gwendolyn M.; FARAH, Martha J. Status socioeconômico e desenvolvimento das funções executivas. In: MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013. p. 32-37.
LOUZADO, Fernando. Neurociência e educação: um diálogo possível. Mente & Cérebro, Campinas, v. 222, p. 46-51, 2011.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2015.
MANSUR-ALVES, Marcela; FLORES-MENDOZA, Carmen; TIERRA-CRIOLLO, Carlos Julio. Evidências preliminares da efetividade do treinamento cognitivo para melhorar a inteligência de crianças escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 423-434, 2013.
MARTINOVIC, Dragana et al. Computer games that exercise cognitive skills: what makes them engaging for children? Computers in Human Behavior, [s. l.], v. 60, p. 451-462, 2016.
MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013.
MUNAKATA, Yuko; MICHAELSON, Laura; BARKER, Jane; CHEVALIER, Nicolas. As funções executivas na infância. In: MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013. p. 14-19.
PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. Tradução de Eric Yamagute. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
RAMOS, Daniela Karine. Jogos cognitivos eletrônicos: contribuições à aprendizagem no contexto escolar. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 19-32, 2013.
RAMOS, Daniela Karine. Cognoteca: uma alternativa para o exercício de habilidades cognitivas, emocionais e sociais no contexto escolar. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 23, n. 41, 2014.
RAMOS, Daniela Karine; ROCHA, Natália Lorenzetti da. Avaliação do uso de jogos eletrônicos para o aprimoramento das funções executivas no contexto escolar. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 33, n. 101, p. 133-143, 2016.
RUEDA, M. Rosario; PAZ-ALONSO, Pedro M. Funções executivas e desenvolvimento emocional. In: MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013. p. 20-25.
STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução por Karla Reis. Porto Alegre: Penso, 2011.
VAN DE SANDE, Eva; SEGERS, Eliane; VERHOEVEN, Ludo. The role of executive control in young children's serious gaming behavior. Computers & Education, [s. l.], v. 82, p. 432-441, 2015.
WENZEL, Amanda J.; GUNNAR, Megan R. Papel protetor das habilidades das funções executivas em ambientes de alto risco. In: MORTON, J. Bruce (org.). Funções executivas. CEECD / SKC-ECD, 2013. p. 26-31.
ZAROA, Milton Antonio et al. Emergência da Neuroeducação: a hora e a vez da neurociência para agregar valor à pesquisa educacional. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 199-210, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos - Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1309
- PDF (Português (Brasil)) 1568