Child citizenship: contemporary issues and implications for child participation
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13186Keywords:
Child, Citizenship, Participation, Sociology of the childhoodAbstract
This text proposes to make some reflections on the children's citizenship in the contemporary society from the theoretical construct of the Sociology of the Childhood that understands the child as social actor, being of the present, participatory and producer of cultures and childhood as a socio-historically generational category built. The reflection is based on the constitution of the citizen child. Part of the paths covered by the idea of incapacity and incompetence of the child in a perspective envisaged in modernity, it revises the concept of citizenship through the discussion proposed by Roger Hart (1992) called Ladder of Child Participation, to reach the status of participatory citizenship that conceives child as a social subject, implying not only the formal recognition of their rights, but also in the conditions of their exercise of participation. The current relevance of the theme turns to the imperative of childhood citizenship, its protagonism and the emancipatory potential of the experiences of children's participation in research, schools and public spaces facing the challenges imposed by contemporary society.
Downloads
References
FERNANDES, N. Infância, direitos e participação, representações, práticas e poderes Braga: Edições Afrontamento, 2009.
MARQUES, C.R.S. Participação infantil, jogos e valores sociais em jardim de infância. Dissertação de Mestrado. Aveiro. Universidade de Aveiro, 2013.
MARCHI, R.C.; SARMENTO, M.J. Infância, normatividade e direito das crianças: transições contemporâneas. Educação e Sociedade. v.38 n.141, p.1-14, 2017. doi: 10.1590ES0101-73302017175137 .
MARCHI, R. C. A criança como ator social – críticas e desafios teóricos e empíricos. Praxis Educativa. Ponta Grossa, v. 12, n.2, p.617-637, maio ago. 2017.
OLIVEIRA, F. Reflexões a respeito de uma experiência de participação infantil no Brasil envolvendo os espaços urbanos e a perspectiva das crianças. Revista Portuguesa de Educação. v.30, n.1,p.157-179, 2017.
SARMENTO, M. J. Crianças: educação, culturas e cidadania activa refletindo em torno de uma proposta de trabalho. Perspectiva, Florianópolis, n.23, v.1, p.17-40, 2005.
SARMENTO, M. J; FERNANDES, N; TOMÁS, C. Políticas públicas e participação infantil. Educação, Sociedade e Culturas. v.25, p.183-206, 2007.
SARMENTO, M.J. Infância, exclusão e educação para a cidadania activa. Movimento (Revista da Faculdade de Educação da Universidade Fluminense, Rio de Janeiro, Brasil) n.3, p.53-74, 2001. 02014
TOMÁS, C. Participação não tem idade: participação das crianças e cidadania na infância. Contexto e Educação. n. 22, v.78, p.45-68, 2007.
TOMÁS, C. Há muitos mundos no mundo: cosmopolitismo, participação e direitos da criança. Porto: Edições Afrontamento, 2011.
TREVISAN, G. “Somos as pessoas que temos que escolher, não são os outros que escolhem por nós”. Infância e cenários de participação pública:uma análise sociológica dos modos de codecisão das crianças na escola e na cidade. Tese de Doutoramento em Estudos da Criança, Especialidade em Sociologia da Infância. Braga, Universidade do Minho, 2014.
VEIGA, R; FERREIRA, M. Entre as práticas pedagógicas e as culturas infantis: contributo para a compreensão da participação das crianças em um jardim da infância. Cadernos de Estudos Sociais. v.32, n.2, p.1-29, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Eccos revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 1452
- PDF (Português (Brasil)) 1024