The rights of the child in the thought of boaventura de sousa santos: dialogues with the sociology of childhood and implications for research in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n56.13475

Keywords:

Childhood, Research in Early Childhood Education, Sociology of Childhood

Abstract

The article reflects upon some of the pillars of the thinking of Boaventura de Sousa Santos, making connections with the Childhood Studies, especially with regard to the Sociology of Childhood in its critical approach. We therefore reengage some concepts elaborated by the author, such as the critique of modern science and the sociology of emergencies, interacting mainly with the theoretical framework proposed by Sarmento (2004; 2018). We also discuss in the article the concept of the rights of the child and its implications for research focused on early childhood education. Finally, given the argumentative nature of the chain of concepts developed by Boaventura, which allows for contradictions and confrontations of the hegemonic discourse already formulated about childhood, we suggest some alignments between the need of rethinking this generational segment and the fulfillment of the conditions for its social emancipation. Along these lines, we propose to overcome the universal vision not only in relation to the child, as has already been done by the critical Sociology of Childhood, but also in relation to the school, giving visibility to alternative experiences in this space. We conclude that the decentralized view of childhood in different institutional contexts, including school environments with other forms of time and space organization, with other logics in the implementation of its pedagogical political projects can offer new ways for the construction of a Pedagogy of Childhood which, in Brazil, constitutes an emerging field of research.

 

Downloads

Author Biographies

Fernanda Michelle Pereira Girão, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

Doutoranda do programa de Pós-graduação em educação pela universidade federal de Pernambuco.

Ana Carolina Perrusi Brandão, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE

PhD em Psicologia pela University of Sussex (2004)

Pós doutorado na University of Oxford (2015-16)

Professora Associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

References

BARBOSA, M. C. S. Culturas escolares, culturas de infância e culturas familiares: as socializações e a escolarização no entretecer destas culturas. Educação e Sociedade. Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1059-1083, out. 2007. Disponível em https://www.cedes.unicamp.br/. Acesso em: 30 jul. 2018.

BELTER. L. “Olhos grandes pra te ver e orelhas grandes pra te ouvir”: Culturas infantis na docência da Educação Infantil. 2013. 95 f. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências). Universidade Regional do Noroeste do estado do Rio Grande do Sul. 2013.

BORBA, A. M. Culturas da infância nos espaços-tempos do brincar: um estudo com crianças de 4-6 anos em instituição pública de educação infantil. 2005. 298 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2005.

BRANDÃO. A. C. P. A criança de 6 anos no Ensino Fundamental: de onde vem e para onde vai? In: PINHEIRO, A. C. F.; ANANIAS, M. (orgs.) Educação, direitos humanos e inclusão social: histórias, memórias e políticas educacionais, João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, vol. 2, 2009.

BRANDÃO, A. C. P. ; ROSA, E. C. S. (orgs.). Ler e escrever na educação infantil: discutindo práticas pedagógicas. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília, DF, 2006.

BRASIL. Indicadores de qualidade na Educação Infantil. Brasília, DF, 2009.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF, 2010.

BUSS-SIMÃO, M. Antropologia da Criança: uma revisão da literatura de um campo em construção. Revista Teias, v.10, n.20, julho de 2009.

COHN, C. Antropologia da Criança. São Paulo: Jorge Zahar, 2005.

DELGADO, A.C.C.; MÜLLER, F. Apresentação: Sociologia da infância: pesquisa com crianças. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, mai./ago. 2005. p. 351-360.

MÜLLER, F. Infâncias nas vozes das crianças: culturas infantis, trabalho e resistência. Educação e Sociedade, São Paulo, v. 27, n. 95, p. 553-573, 2006.

NEVES, V. F. A.; CASTANHEIRA, M. L.; GOUVÊA, M. C. S. de. O letramento e o brincar em processos de socialização na educação infantil: brincadeiras diferentes. Revista Brasileira de Educação. 2015. v. 20, n. 60 jan./mar. p. 215-244. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v20n60/1413-2478-rbedu-20-60-0215.pdf. Acesso em: 22 mar. 2021.

POSTMAN, N. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

SANTOS, B. de S. Por que é tão difícil construir uma teoria crítica? Revista Crítica de Ciências Sociais. n. 54, p. 197-215, jun. 1999. Disponível em: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/Porque_e_tao_dificil_construir_teoria_critica_RCCS54.PDF. Acesso em: 30 jul. 2018.

SANTOS, B. de S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e Miúdos: Perspectivas Sociopedagógicas da Infância e Educação. Porto, Portugal: Asa Editores, 2004.

SARMENTO, M. J. Uma agenda crítica para os estudos da criança. Currículo sem Fronteiras, n. 54, p. 31-49, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/art_v15_n1.htm Acesso em: 29 jul. de 2018.

SILVA, P. L. da. Paradigmas emergentes da Sociologia da Infância: uma aproximação entre Boaventura Santos e Manoel Sarmento. In: NETO, D. G. T. (org.). Escritos interdisciplinares: o conhecimento em Boaventura de Sousa Santos. USA: Laxami Book Publication, 2015.

Published

2021-03-31

How to Cite

GIRÃO, Fernanda Michelle Pereira; BRANDÃO, Ana Carolina Perrusi. The rights of the child in the thought of boaventura de sousa santos: dialogues with the sociology of childhood and implications for research in education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 56, p. e13475, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n56.13475. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13475. Acesso em: 17 may. 2025.

Issue

Section

Artigos
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 935
  • PDF (Português (Brasil)) 672