Human education and religious education in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n58.13509

Keywords:

child education, religious education, human formation, meaning

Abstract

Early Childhood Education in Brazil, the first stage of basic education, aims at the integral development of the child in its physical, psychological, intellectual and social aspects. Religiosity is indeed linked to these dimensions as openness of the person to the meaning of life and the space of humanization of the child are. In this context, the article tries to answer the following question: "Is Religious Education capable of assisting in the human education of children in early childhood education?" The purpose of this article is to analyze the relationship between human education and the religious dimension of children in early childhood education. The qualitative and bibliographical methodology included authors such as La Taille (2009), Winnicott (1975, 1983, 1999), Gruen (1994), Lévinas (1993) and Augustine of Hipona (1984). As a conclusion, it is said that approaching religiosity as an opening to the construction of meaning requires education and care in a society that sometimes becomes meaningless, reproducing a great existential emptiness in children.

 

Downloads

Author Biography

Jacqueline Crepaldi Souza, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – PUC Minas

Doutora com pesquisa financiada pela CAPES e PUC Minas, Mestra em Ciências da Religião (PUC Minas), Psicopedagoga (PUC Minas), Pedagoga (Newton Paiva), Teóloga (PUC Minas) e Técnica em Comunicação Assistiva (PUC Minas). Tem experiência na área de Ensino Religioso para crianças. Habilidade e competência para mediação comunicativa com pessoas cegas e surdas. Atua em trabalhos comprometidos com a inclusão social. Atualmente é professora de Ensino Religioso no Colégio Santo Agostinho-BH.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes.

AGOSTINHO, Santo. 1984. Confissões. São Paulo: Paulus, 2007.

AMATUZZI, Mauro Martins. Esboço de teoria de desenvolvimento religioso. In: PAIVA, Geraldo José de. et al. Entre necessidade e desejo: diálogos da Psicologia com a religião. São Paulo: Loyola, 2001.

ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis: Rio de Janeiro, 2009.

BAPTISTA, Paulo Agostinho Nogueira. O problema do objeto do Ensino Religioso. Anais do VII Simpósio Internacional de Ciências da Religião da PUC Minas: O PPGCR e os desafios da pós-graduação, 12 set. 2016.

BARRETO, Marco Heleno. Imaginação simbólica. São Paulo: Loyola, 2008.

BRANDENBURG, Laude Erandi. A espiritualidade na escola e a tradição religiosa familiar. In: KRONBAUER, Selenir Corrêa Gonçalves; SOARES, Afonso Maria Ligorio. Educação e religião: múltiplos olhares sobre o Ensino Religioso. São Paulo: Paulinas, 2013.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular para a Educação Infantil. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#infantil. Acesso em 28 set. 2018. (2018b).

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso em: 28 set. 2018.

BRASIL. Lei 9.394/96, 20 de dezembro de 1996. Lei do Ensino Religioso. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 12 maio 2018

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Departamento de política da educação fundamental. Coordenação-geral de Educação Infantil. Subsídios para credenciamento e funcionamento de instituições de Educação Infantil. Brasília, maio de 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/scfiei.pdf

Aceso em 10 jan. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em 05 jan. 2019.

BRUGNARA, Roque. Pessoa humana e religião. São Paulo: FTD, 1995.

CAMBI, Franco. História da pedagogia. São Paulo: Unesp, 1999.

CHARLOT, Bernard. A mistificação pedagógica: realidades sociais e processos idelógicos na teoria da educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

CORSARO, William A. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DEL RIO, Isaías Díez. Pressupostos filosóficos e antropológicos de la pedagogia agostiniana. In: BERDON, Eusebio B. OSA. (Org.). Elementos básicos de pedagogia agostiniana. Roma: Publicazione Agostiniane Curia Generalizia Agostiniana, 2006.

FIGUEIREDO, Anísia de Paulo. Ensino religioso: perspectivas pedagógicas. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

FINCIAS, Francisco Galende. O modelo educativo agostiniano. In: BERDON, Eusebio B. OSA. (Org.). Elementos básicos de pedagogia agostiniana. Roma: Publicazione Agostiniane Curia Generalizia Agostiniana, 2006.

FOWLER, James W. Estágios da fé. Rio Grande do Sul: Sinodal, 1992.

FRANKL, Viktor Emil. Sede de sentido. São Paulo: Quadrante, 1989.

FRANZ, Marie Louise Von. O processo de individuação. In: JUNG, Carl Gustav. (Org.). O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1964.

GRUEN, Wolfgang. O ensino religioso na escola. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1994.

JUNG, Carl G. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1964.

LA TAILLE, Yves de. Limites: três dimensões educacionais. 2. ed. São Paulo: Ática, 1999.

LA TAILLE, Yves de; MENIN, M. S. E. (Org.). Crise de valores ou valores em crise? Porto Alegre: Artmed, 2009.

L’ECUYER, Catherine. Educar na curiosidade: como educar num mundo frenético e hiperexigente? São Paulo: Edições Fons Sapientiae, 2015.

LELOUP, Jean-Yves. O corpo e seus símbolos: uma antropologia essencial. Rio de Janeiro: Vozes, 1998

LÉVINAS, Emanuel. Humanismo do outro homem. Rio de Janeiro: Vozes, 1993.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

MORAES, Maria Cândida. Complexidade e currículo: por uma nova relação. Polis Revista de la Universidad Bolivariana, v. 9, n. 25, 2010.

PAPALIA, Diane E.; OLDS, Sally Wendkos; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento humano. São Paulo: Mcgraw-Hill, 2009.

PAULA, João Antônio de. A transdisciplinaridade e os desafios contemporâneos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PIAGET, Jean. A linguagem e o pensamento da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PIAGET, Jean. O julgamento moral da criança. São Paulo: Mestre Jou, 1977.

RICARTE, Mirela Dantas; MINERVINO, Carla Alexandra da Silva Moita; DIAS, Maria da Graça Bompastor Borges; ROAZZI, Antônio. Emoções infantis: estudos do reconhecimento das emoções em diferentes contextos sociais. In: Aprendizagem e emoção: estudos na infância e adolescência. MINERVINO, Carla Alexandra da Silva Moita; NÓBREGA, Juliana das Neves (Orgs.). São Paulo: Casa do psicólogo, 2013.

RUEDELL, Pedro. Educação religiosa. Fundamentação antropológica cultural da religião segundo Paul Tillich. São Paulo: Paulinas, 2007.

SAYÃO, Rosely. Educação sem blá-blá-blá: como preparar seus filhos e alunos para o convívio familiar, a escola e a vida. São Paulo: Três estrelas, 2016.

SECO, Santiago M. Insunza. OSA. Uma pedagogia com dios al fondo: El carácter próprio de um Centro Educativo Agustiniano. Madri: Federação Agustiniana Española (FAE), 2009.

TILLICH, Paul. La dimension perdida: indigência e esperanza de nuestro tempo. Nueva biblioteca de Teologia. Editorial Española Desclée de Brouwer, Bilbao, 1970.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WINNICOTT, Donald Woods. O ambiente e os processos de maturação: estudos sobre a teoria do desenvolvimento emocional. Porto Alegre: Artmed, 1983.

WINNICOTT, Donald Woods. O brincar e a realidade. Rio de janeiro: Imago, 1975.

WINNICOTT, Donald Woods. Tudo começa em casa. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2021-09-30

How to Cite

CREPALDI SOUZA, Jacqueline. Human education and religious education in early childhood education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 58, p. e13509, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.13509. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/13509. Acesso em: 3 jun. 2025.
Views
  • Abstract 1346
  • PDF (Português (Brasil)) 852