Relationships between families and institutions of Early Childhood Education: the sharing of care and children’s education
DOI:
https://doi.org/10.5585/eccos.n50.14110Keywords:
Sharing, Early Childhood Education, FamiliesAbstract
This article analyzes the relationship between families and the Institution of Early Childhood Education and has as a major concern the sharing of care and education duties of babies and children from 0 to 5 years old. We aim to answer the following question: what meanings do families construct about the frequency of their children to those institutions? We adopted the comprehensive analysis approach in order to understand the relationships between families and school aiming to clarify the possibilities of care and education sharing as a role of the Early Childhood Education. Our data come from focal groups with the families. The main category discussed is sharing and its constitutive elements. As results, the research revealed that the sharing of children’s care and education has space-time dimensions which go beyond the school’s times and spaces and is related to the process of building trust, safety and wellbeing among children and adults.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, jul./dez. 2013, p. 95-103.
ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Liberlivro, 2005.
ARAÚJO, V. C. Educação infantil em tempo integral ou educação em tempo integral na educação infantil: um debate necessário. In: REIS, M.; BORGES, R. R. (Org.). Educação Infantil: arte, cultura e sociedade. 1ed.Curitiba: CVR, 2016. p. 189-208.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei federal nº 9.394. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 23 dez. 1996.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CEB nº 5 de 17 de dezembro de 2009. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009.
BITTENCOURT, L. C. A.; SILVA, I. O. O cuidado e educação das (os) bebês em contexto coletivo: a construção da experiência da auxiliar de apoio à educação infantil na interação com bebês e professoras. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 19, n. 36, dez. 2017, p. 379-396.
CAMPOS, M. M. M. Educar e cuidar: questões sobre o perfil do profissional de educação infantil. In: MEC/SEF/DPEF/COEDI. (Org.). Por uma política de formação do profissional de educação infantil. Brasília: MEC/SEF/DPEF/COEDI, 1994, p. 32-42.
DUMONT-PENA, E.; SILVA, I. O. Aprender cuidar: diálogos entre saúde e Educação Infantil. São Paulo: Cortez, 2018.
HADDAD, L. A creche em busca de identidade. São Paulo: Loyola, 1991.
HIRATA, H.; KERGOAT, D. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, set./dez. 2007, p. 595-609.
KUHLMANN Jr., M. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Editora Mediação, 1998.
MARANHÃO, D. G; SARTI, C. A. Creche e família: uma parceria necessária. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 133, jan./abr. 2008, p. 171-194.
MARANHÃO, D. G. O cuidado de si e do outro. Educação, São Paulo, v. 2, 2011, p. 14-29.
MARANHÃO, D. G.; SARTI, C. A. Cuidado compartilhado: negociações entre famílias eprofissionais em uma creche. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 11, n. 22, mai./ago., 2007, p. 257-270.
MALAGUZZI, L. História, ideias e filosofia básica. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. (Org.). As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. p. 59-104.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria passos e fidedignidade. Revista Ciência e Saúde Coletiva para a Sociedade, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012, p. 621-626.
MONÇÃO, M. A. G. O compartilhamento da educação das crianças pequenas nas instituições de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 45, n. 157, set. 2015, p. 652-679.
NOGUEIRA, M. A. Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. Educação e Realidade, Porto Alegre, vol. 31, n. 2, jul./dez. 2006, p. 155-169.
RAPOPORT, A.; PICCININI, C.A. A escolha do cuidado alternativo para o bebê e a criança pequena. Estudos de Psicologia, Natal, vol. 9, n. 3, dez. 2004, p. 497-503.
ROSEMBERG, F. Avaliação de programas, indicadores e projetos em Educação Infantil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 16, jan./abr. 2001, p. 19-26.
ROSEMBERG, F. O movimento de mulheres e a abertura política no Brasil: o caso da creche. In: ROSEMBERG, F. (Org.). Creche (Temas em destaque). São Paulo: Cortez/Fundação Carlos Chagas, 1989. p. 90-103.
SILVA, I. O. Educação Infantil no coração da cidade. São Paulo: Cortez, 2008.
SILVA, I. O. Crianças de 0 a 2 anos em instituição de Educação Infantil: entre educadoras e mães. In: REIS, M.; XAVIER, M. C; SANTOS, L. (Org.). Crianças e Infâncias: educação, conhecimento, cultura e sociedade. 1 ed. São Paulo: Annablume, 2012, p. 33-49.
SILVA, I. O. A creche e as famílias: o estabelecimento da confiança das mães na instituição de educação infantil. Educar em Revista, Curitiba, n. 53, set. 2014, p. 253-272.
SILVA, I. O. A educação infantil no Brasil. Pensar a Educação em Revista, Curitiba/Belo Horizonte, v. 2, n. 1, jan-mar/2016, p. 3-33.
VIEIRA, L. M. F. Creches no Brasil: de mal necessário a lugar de compensar carências rumo à construção de um projeto educativo. 1986. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 1986.
VIEIRA, L. M. F. Mal necessário: creches no Departamento Nacional da Criança (1940-1970). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 67, nov. 1988, p. 3-16.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 EccoS – Revista Científica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Abstract 2215
- PDF (Português (Brasil)) 1464