Relationships between families and institutions of Early Childhood Education: the sharing of care and children’s education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n50.14110

Keywords:

Sharing, Early Childhood Education, Families

Abstract

This article analyzes the relationship between families and the Institution of Early Childhood Education and has as a major concern the sharing of care and education duties of babies and children from 0 to 5 years old. We aim to answer the following question: what meanings do families construct about the frequency of their children to those institutions? We adopted the comprehensive analysis approach in order to understand the relationships between families and school aiming to clarify the possibilities of care and education sharing as a role of the Early Childhood Education. Our data come from focal groups with the families. The main category discussed is sharing and its constitutive elements. As results, the research revealed that the sharing of children’s care and education has space-time dimensions which go beyond the school’s times and spaces and is related to the process of building trust, safety and wellbeing among children and adults.

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Author Biographies

Isabel de Oliveira e Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Associada do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais. Membro do Nùcleo de Estudos sobre Infância e Educação Infantil - NEPEI/FaE/UFMG.

Iza Rodrigues da Luz, Universidade Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Psicologia - Psicólogo pela Universidade de Brasília (1998), graduação em Licenciatura em Psicologia pela Universidade de Brasília (1997), mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005). Atualmente é professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG) e do Programa de Pós-graduação em Educação: Conhecimento e Inclusão Social da FaE/UFMG e coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Infância e Educação Infantil (NEPEI/FaE/UFMG). Tem experiência nas áreas de Psicologia e Educação, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano, seus projetos de ensino, pesquisa e extensão se concentram principalmente nos seguintes temas/áreas: Educação Infantil em contextos urbanos e rurais, formação de professores, agressividade, infância e processo de desenvolvimento humano.

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Published

2019-09-30

How to Cite

SILVA, Isabel de Oliveira e; LUZ, Iza Rodrigues da. Relationships between families and institutions of Early Childhood Education: the sharing of care and children’s education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 50, p. e14110, 2019. DOI: 10.5585/eccos.n50.14110. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/14110. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê 50 - Educação Infantil e suas Infâncias