Affirmative actions and access from quilomboles to higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5585/eccos.n58.17335

Keywords:

university, affirmative actions, quilombolas, case study

Abstract

As affirmative action policies in Brazil, in the last decades, they have been exercising primary function or facilitating resource of democratization of access to Higher Education, mainly for the inclusion of underrepresented ethnic groups. In this context, the present study aims to analyze access, completion, and evasion, as well as the courses and areas of greatest interest of remaining students from quilombos at the Federal University of Bahia (UFBA), who entered through racial quotas, to identify the results of the adoption of specific affirmative actions for this audience in this institution. This is descriptive, qualitative-quantitative, documentary-type research. To this end, data on access and permanence to undergraduate courses were analyzed based on the implementation of racial quotas for quilombo remnants who entered from 2005 to semester 2019.1. The results showed that the number of accesses to the University by them has increased in recent years, that the preferences are for careers in the areas of health and humanities, with more enrollments in the courses of Pharmacy, Nursing, Medicine and Languages and that the number of dropouts is low compared to a successful completion rate. The higher occupancy rate of vacancies in courses that train professionals in careers historically occupied by the elites denotes those affirmative actions are generating significant social transformations, which can lead to historical repair, recognition and the political, cultural and identity enhancement of the quilombolas.

 

Downloads

Author Biographies

Eglantina Alonso Braz, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Mestranda em Desenvolvimento Territorial e Gestão Social pela Universidade Federal da Bahia, Brasil (UFBA), Especialista em Gestão Universitária e Qualidade de Serviços (UFBA), Graduada em Ciências Econômicas (UFBA). Atualmente é Coordenadora Técnica do Departamento de Ensino de Graduação da UFBA.

Daiane da Luz Silva, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Mestranda em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade, Pedagoga, Graduanda em Direito. Universidade Federal da Bahia

Elizabeth Matos Ribeiro, Universidade Federal da Bahia – UFBA

Doutora em Ciências Políticas e da Administração. Licenciada e Bacharel em História. Professora Associada da Universidade Federal da Bahia  

References

ALMEIDA FILHO, N. et al. Ações afirmativas na universidade pública: o caso da UFBA. Salvador: Centro de Estudos Afro-Orientais, 2005.

AGÊNCIA IBGE NOTÍCIAS. PNAD - Contínua 2017: número de jovens que não estudam nem trabalham ou se qualificam cresce 5,9% em um ano. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/21253-pnad-continua-2017-numero-de-jovens-que-nao-estudam-nem-trabalham-ou-se-qualificam-cresce-5-9-em-um-ano. Acesso em: 14 de ago. 2019.

BRASIL. Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos. Decreto n. 5.051, de 19 de abril de2004.Promulga a Convenção no 169 da Organização Internacional do Trabalho - OIT sobre Povos Indígenas e Tribais. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20. abr. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5051.htm. Acesso em: 12 de ago. 2019.

BRASIL. Lei 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30. ago. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm. Acesso em: 11 de ago. 2019.

CAMPOS, L. A. Racismo em três Dimensões: Uma abordagem realista-crítica. Rev. bras. Ci. Soc., São Paulo. v. 32, n. 95, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092017000300503&lng=pt&nrm=iso. Acesso em11 ago. 2019.

CELLARD, A. Análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa:

enfoques epistemológicos e metodológicos. Trad. Ana Cristina Nasser.

Petropólis: Vozes, 2008. p. 295-316.

CORREIOS. MEC amplia bloqueio de recursos para a Ufba: corte pode passar de R$ 55 milhões.2019. Disponível em: https://www.correio24horas.com.br/noticia/nid/mec-amplia-bloqueio-de-recursos-para-a-ufba-corte-pode-passar-de-r-55-milhoes/. Acesso em: 16 ago. 2019.

DINIZ-PEREIRA, J. E.; SOARES, L. J. G. Formação de Educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 35, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-

&lng=pt&nrm=iso&gt. Acesso em: 29 jul. 2019.

FUNDAÇÃO CULTURAL PALMARES. Comunidades certificadas. In: Certificação Quilombola, 2019 Disponível em: http://www.palmares.gov.br/?page_id=37551. Acesso em: 12 ago. 2019.

FURTADO, M. B.; PEDROZA, R. L.S., ALVES, C. B. Cultura, identidade e subjetividade quilombola: uma leitura a partir da psicologia cultural. Psicologia & Sociedade, v. 26, n. 1, p. 106-115, 2014.

LARCHERT, J. M.; OLIVEIRA, M. W. de. Panorama da educação quilombola no Brasil. Políticas Educativas, Porto Alegre, v.6, n. 2, p. 44-60, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Poled/article/viewFile/45656/28836. Acesso em: 30 jun. 2019.

QUIJANO, A. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latino Americano de Ciencias Sociales, setembro, 2005. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 11 ago. 2019.

RICHARDSON. R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2012.

SANTOS, E. S. et al. Oferta de Escolas de Educação Escolar Quilombola no Nordeste Brasileiro. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA (UFBA). Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 1, de 26 de julho de 2004. Altera a Resolução 01/2002 do CONSEPE. Estabelece reserva de vagas na seleção para os cursos de graduação da UFBA realizada através do Vestibular. 2004. Disponível em: https://ufba.br/sites/portal.ufba.br/files/Resolu%C3%A7%C3%A3o%2001.2004.pdf. Acesso em: 09 ago. 2019

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA (UFBA). Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução n. 03/2012. Altera o Art. 3º e o Art. 5º da Resolução nº 01/2004 do CONSEPE. 2012. Disponível em: https://ingresso.ufba.br/sites/ingresso.ufba.br/files/resolucao_03.2012_1.pdf. Acesso em: 09 ago. 2019

UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA (UFBA). Cursos. Disponível em: https://ufba.br/cursos. Acesso em: 30 abr. 2020.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y pedagogía decolonial: apuestas (des)de el in-surgir, re-existir y re-vivir. Revista de Educação Técnica e Tecnológica em Ciências Agrícolas. Seropédica - RJ, v.3. n.6, p. 25-42, 2012.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Tradução Daniel Grassi, Porto Alegre: Artmed, 2001.

Published

2021-09-30

How to Cite

ALONSO BRAZ, Eglantina; DA LUZ SILVA, Daiane; MATOS RIBEIRO, Elizabeth. Affirmative actions and access from quilomboles to higher education. EccoS – Revista Científica, [S. l.], n. 58, p. e17335, 2021. DOI: 10.5585/eccos.n58.17335. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/17335. Acesso em: 4 jun. 2025.
Crossref
0
Scopus
0
Views
  • Abstract 840
  • PDF (Português (Brasil)) 814